Dansk selskab skal udbrede internettet med Microsoft

Danske Bluetown har udviklet en mast drevet af solceller, som kan sikre internet, hvor som helst på kloden. 3,8 milliarder mennesker lever uden adgang til internettet, så potentialet er enormt, lyder det fra selskabet, som nu har fået Microsoft med om bord i et større projekt.

Siden Bluetown blev stiftet i 2010 har selskabet har selskabet etableret  kontorer i Silicon Valley, Indien, Tanzania og Ghana udover hovedkontoret i Parken i København. Peter Ib kom til i 2013 og er i dag selskabets direktør. Fold sammen
Læs mere
Foto: NIELS AHLMANN OLESEN

»Internettet bliver rådhustorvet i morgendagens globale landsby.«

Sådan sagde Microsoft-stifter Bill Gates for en del år siden, da han skulle beskrive, hvordan internettet i fremtiden ville forbinde alle verdens hjørner og kroge.

Men til trods for de åbenlyse gevinster ved at have adgang til internettet, lever 3,8 milliarder mennesker stadig uden for »den globale landsby«.

Det er en del af motivationen for den danske virksomhed Bluetown, hvis kernevirksomhed er at forbinde flere mennesker til nettet.

»Vi har udviklet en prisbillig og robust internetmast, som er drevet af solpaneler og batterier. Masten fungerer som et IKEA-samlesæt og kan opstilles i løbet af et døgn,« forklarer adm. direktør i Bluetown, Peter Ib, om en af selskabets moderne løsninger.

Masten kan transporteres i tre papkasser, der er omkring dobbelt så store som en almindelig flyttekasse. Opstillet har masten en rækkevidde på en kilometer og kan håndtere 300-500 brugere på én gang. Dermed kan en enkelt mast, som kobles til internettet via satellitsignal, mange steder forbinde en lille landsby til internettet, siger Peter Ib.

Udbredelse af internettet er ifølge flere analyser en af de mest omkostningseffektive måder at skabe udvikling på. Et af FNs verdensmål for bæredygtig udvikling knytter sig til at koble flere til internettet, og Verdensbanken planlægger at investere milliarder i at få mennesker online.

Med udsigten til at milliarder af mennesker skal kobles til internettet, er potentialet for en virksomhed som Bluetown enormt, siger den danske erhvervsmand Lars Kolind, som har investeret omkring 25 mio. kroner i selskabet. Hans investering er drevet af to perspektiver.

»På den ene side har det et enormt socialt impact. Hvis det lykkes at forsyne folk i verdens yderområder med internetadgang, vil det få en kæmpe betydning for rigtig mange,« siger Lars Kolind, som forklarer, at det andet perspektiv er forretningspotentialet:

»Hvis det lykkes at koble hundredvis af millioner af mennesker til internettet, er der potentielt rigtig mange penge i det her.«

For Kolind står potentialet og falder med, om Bluetown formår at sikre de nødvendige investeringer i virksomheden. Derfor betyder det »enormt meget«, at Bluetown nu har indgået en aftale med Microsoft.

Bluetown og Microsoft starter i Ghana

Siden Bluetown blev stiftet i 2010, har selskabet investeret massivt i projekter forskellige steder på kloden. I dag har selskabet kontorer i Silicon Valley, Indien, Tanzania og Ghana udover hovedkontoret i Parken i København, hvor et halvt hundrede medarbejdere har deres daglige gang.

Nu har Bluetown nået endnu en milepæl ved at få Microsoft med om bord på et projekt, som i første omgang skal sikre internet til 800.000 mennesker i det østlige Ghana. Derefter er ambitionen at bruge erfaringerne til nye fælles projekter andre steder i verden.

Adm. direktør Peter Ib kalder aftalen med Microsoft »en kæmpe blåstempling« for Bluetown, som, siden Peter Ib kom til som fjerde medarbejder i 2013, har haft en ambition om at lande aftaler med verdens førende techvirksomheder.

Ifølge Peter Ib vil Microsoft skyde et større tocifret millionbeløb i projektet og tilbyde løbende teknisk support. Bluetown vil stå for at opstille 12 mastesystemer med en rækkevidde på 22 kilometer, der i alt skal forsyne 1.200 hotspots, som i alt sikrer internet til 800.000 ghanesere.

For Microsoft er samarbejdet med Bluetown en god mulighed for aktivt at arbejde med FNs verdensmål, som virksomheden har forpligtet sig til.

»I dag er netadgang lige så essentiel som elektricitet, men næsten halvdelen af verdens befolkning er offline. Som globalt teknologifirma har vi ansvar og stor mulighed for at lukke det skel,« lyder det fra Microsofts chef for teknologi og Corporate Responsibility, Shelley McKinley.

Professor: Private udviklingsinitiativer er nødvendige

Ifølge Knud Erik Skouby, der er professor ved Center for Kommunikation, Medier og Informationsteknologi på Aalborg Universitet, er der en vis sandhed i Shelley McKinleys dristige påstand.

»Tidligere snakkede man om, at elektricitet var afgørende for at få gang i et moderne erhvervsliv. I dag er både det økonomiske, sociale og kulturelle liv bundet op på internettet: F.eks. udfordrer onlinehandlen detailhandlen, så hvis man vil være med i den internationale verden, skal man have internet. Det er selvfølgelig ikke tilstrækkeligt, men det er nødvendigt,« siger han.

Professoren, som tidligere har rådgivet Bluetown om internetadgang i udviklingslande, understreger, at udbredelse af internettet har en positiv effekt på en række parametre.

»For udviklingslande gælder, at man aldrig har fået udbredt telefoni. Det er internettet, der gør, at man kan kommunikere i landdistrikterne. Der er også et særligt potentiale i at skabe kontakt til sundhedspersonale uden at skulle rejse i flere dage. Dertil kommer uddannelse. Så det skaber simpelthen en helt ny livssituation for mange,« siger professoren og fremhæver betydningen af, at Bluetowns tilgang er baseret på, at løsningen er økonomisk overkommelig for landenes befolkning.

Ifølge Bluetown viser selskabets undersøgelser fra Ghana, at folk i landdistrikterne har omkring to dollar om måneden til at bruge på internettet. En mast kan dermed tjene sig selv ind, hvis den får omkring 100 månedlige brugere. Alternativt kan myndigheder betale for at sikre borgerne gratis net.

Ser du nogen udfordring i, at det er udenlandske investorer, der med profit for øje udbreder internettet?

»Det er klart, der er andre faktorer, der gør sig gældende for private virksomheder end for det offentlige. Men på trods af at den grundlæggende infrastruktur er på plads i mange udviklingslande i form af optiske fibre, er landene ikke kommet i gang,« siger Knud Erik Skouby.

Professoren mener derfor, at det er nødvendigt, at private aktører som Bluetown bistår i udbredelsen af internettet, hvis flere skal kobles til »den globale landsby«.