Dansk saftpresser stormer frem i verden

Det ekspansionsivrige firma Co-Ro, der blandt andet står bag Sunquick og Sun Lolly, slår igen rekord. Sidste år steg omsætningen med 17 pct. til små to milliarder kr. i forhold til 2014. Overskuddet før skat bankede også i vejret.

CO-RO i Frederikssund står bag en række kendte drikke-brands. Fold sammen
Læs mere

Går man på café og biografen i Shanghai eller Beijing og køber en Sunquick frugtsaft, er det næppe usandsynligt, at den kommer fra den danske saftproducent CO-RO i Frederikssund.

Selskabet har 90 procent af sin omsætning i udlandet. I 2015 slog CO-RO atter rekord. Denne gang med en omsætning på små to milliarder kr. eller en stigning på 17 procent sammenlignet med 2014.

Overskuddet før skat blev på 326 mio. kr. mod 244 mio. kr.i 2014, og det er en stigning på 34 procent.

CO-RO skabte 110 nye arbejdspladser i 2015 og har nu over 1.100 medarbejdere globalt.

CO-RO spiller en ikke ubetydelig global rolle inden for drikkeklare læskedrikke, juice og frys-selv-is.

I det velhavende arabiske Saudi-Arabien er læskedrikken Suntop blevet en hel institution. Også i andre lande i Mellemøsten læsker mange forbrugere sig med en brik Suntop eller et bæger med frugtsaften Sunquick.

»Det har været et godt år, hvor vi for fjerde år i træk præsterede vækst i såvel omsætning som indtjening. Selvom væksten i høj grad er påvirket af gunstige valutakurser og råvarepriser,« siger administrerende direktør Søren Holm Jensen.

Han har siddet i chefstolen i kun et år.

Ud over gunstige valutakurser og råvarepriser er den flotte fremgang først og fremmest drevet af vækst i salget i hovedmarkederne i Mellemøsten, Kina og Sydøstasien.

Desuden voksede salget af CO-RO’s internationale varemærker, Sunquick, Suntop, Sun Cola og Sun Lolly.

En væsentlig del af selskabets omsætning og indtjening kommer fra Saudi-Arabien og andre lande i Mellemøsten med høj geopolitisk uro og økonomisk usikkerhed.

»Det udgør en betydelig risiko for vores fremtidige vækst. Derfor vil vi i de kommende år vil øge vores fokus på samt investeringer i innovation og nye markeder for at få en bredere portefølje af produkter og lande,« siger Søren Holm Jensen.

CO-RO er i øvrigt efter 20 års fravær tilbage i Iran, som tidligere var ét af selskabets tre største markeder. I samarbejde med en lokal partner, startede CO-RO lokal produktion af Suntop i 2015. Og i år er der startet salg af Sunquick saftevand, i første omgang importeret fra Danmark.

»Iran er det største marked for saftevandskoncentrat i Mellemøsten, og med 80 mio. indbyggere og ophævede sanktioner mod landet har Iran et stort potentiale,« siger Søren Jensen.

Forretningsmodellen er, at CO-RO på sin fabrik i Frederikssund producerer koncentrater af bl.a. appelsiner, mangoer, tropefrugter, passionsfrugter, æbler og solbær.

Det sender firmaet i bags på ét ton stykket til fabrikker i bl.a. Saudi-Arabien, Kina og Malaysia, hvor man tapper læskedrikke og saftevand.