Dansk Retursystem dropper pantsækken

I et par år har Dansk Retursystem testet en ny metode til indlevering af pantflasker. I stedet for at få fedtede fingre i pantautomaten kunne forbrugere aflevere pant i en særlig sæk. Men det bliver ved testen, lyder det fra Dansk Retursystem.

29BUSPix1-Retur-090935.jpg
Dansk Retursystems hovesæde i Hedehusene. Fold sammen
Læs mere

Vi har alle sammen tænkt tanken, at der må findes en smartere måde at pante på. Men fedtede fingre, »tilkald personalet« og »ude af drift« er blevet en del af dét at aflevere pantflasker og -dåser.

Hos Dansk Retursystem troede man imidlertid, at man havde fundet en løsning: pantsækken. På tolv pantstationer rundt om i landet kunne man med specialudviklede sække aflevere al pant på én gang uden at få fedtede fingre.

»Forbrugerne, der har prøvet det, har virkeligt været begejstrede. 97 pct. er tilfredse med løsningen, viser vores undersøgelser,« siger Lars Krejberg Petersen, der er administrerende direktør i Dansk Retursystem.

Alligevel har Dansk Retursystem besluttet, at tiltaget ikke skal rulles ud på landsplan. Det bliver ved de tolv stationer, der findes i dag, ikke flere.

»Det er ikke en rentabel model for pantindsamling,« forklarer Lars Krejberg.

Alle poser og kasser med pant, der ankommer til én af Dansk Retursystems centraler, har et plastic-tag og en stregkode, der er unik for det sted, hvor panten er blevet indleveret af forbrugeren og hentet af Dansk Retursystem. Alt efter hvor stor kunden er, og hvordan de modtager pant, bliver den enten mast og kommet i kasser eller kommet i poser uden at blive mast først.

»Det smarte ved kasserne er, at vi ikke skal transportere en masse luft rundt i vores lastbiler,« forklarer Lars Krejberg.

For Lars Krejberg er det vigtigste, at emballagen bliver returneret. Men det er urealistisk, at al emballage bliver leveret retur.

»Der vil altid være en etiket, der falder af og en dåse eller en flaske, der går i stykker eller bliver smidt i naturen og ikke fundet. Men vi steg fra en returprocent på 89 til 90 pct. sidste år, og vi har faktisk en strategisk målsætning om, at vi skal være på 91 pct. i 2020. De sidste procenter tager tid at nå,« siger han.

Lars Krejberg fortæller, at man hele tiden holder øjne og ører åbne efter smartere måder at pante på.