Dansk reklamebureau bag grønlandsk reality-show

Det danske reklamebureau DDB Copenhagen fik til opgave at skrue en kampagne sammen mod kærestevold i Grønland. Løsningen blev et reality-show kombineret med masser af aktiviteter på sociale medier.

Grønlands første reality-serie, Aappariippugut, en kampagne mod kærestevold, er skabt af reklamebureauet DDB Copenhagen. Kampagnen omfatter blandt andet også en Facebook-side og et interaktivt spil med en række parforholdsdilemmaer. Foto fra reality-serien Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Før sommerferien gik Grønlands første reality-serie, Aappariippugut, i luften. Serien handler groft sagt om, hvordan man kan blive en bedre kæreste.

Serien er groet ud af en oprindelig opgave på at udarbejde en kampagne mod kærestevold blandt 15-24-årige i Grønland. Opgaven var udbudt af det grønlandske departement for Familie og Justitsvæsen.

Bag kampagnen, eller måske snarere reality-serien, hvor man møder tre unge par, som alle ønsker at blive bedre kærester, står reklamebureauet DDB Copenhagen. Bureauet har samarbejdet med Spoiled Productions og instruktør Lasse Martinussen om projektet.

»Vi vandt udbuddet, selv om vi foreslog en løsning, der var dobbelt så dyr som det oprindelige budget. Det kunne lade sig gøre, fordi vi søgte fondsmidler til at dække de resterende omkostninger,« fortæller Pernille Zillmer, account director hos DDB Copenhagen og ansvarlig for samarbejdet.

De ekstra midler kom fra OAK Foundation, Nuna Fonden og Dansk Skuespillerforbund, der alle var villige til at støtte projektet.

Dialog mellem unge

Og resultatet har mere end levet op til forventningerne, mener Torben Weyhe, specialkonsulent i det grønlandske departement for familie og justitsvæsen.

»Vi ville skabe et koncept, hvor vi samtidig tog hensyn til de kulturelle aspekter i Grønland, undgik løftede pegefingre og fokuserede på tillid og nærvær i parforhold,« siger han.Men har kampagnen rykket ved noget?

»Ja, jeg er slet ikke i tvivl om, at kampagnens budskab er nået bredt ud. Det skyldes bl.a. kampagnens struktur, der i høj grad ansporede til ung-til-ung-dialog på Facebook og andre kanaler, hvilket, vi ved, er langt mere effektivt end nok så mange velmenende TV-reklamer eller plakater,« siger Torben Weyhe.Men hvorfor involverede DDB sig i projektet?»Det lyder måske højtravende, men i bund og grund handler det om også at bruge sine kreative kræfter til at gøre noget godt,« fortæller Clara Prior-Knock, der sammen med Christian Iversen udgør de kreative kræfter bag Aappariippugut.

Hun fortæller, at kampagnen ingen steder er blevet præsenteret som en sådan, men derimod som et TV-program med støtte fra Departementet for Familie og Justitsvæsen og de øvrige sponsorer.Hvorfor det?

»Det handler i vid udstrækning om at undgå de omtalte løftede pegefingre. Derimod ville vi fange målgruppens interesse ved at tale deres sprog og bruge deres kanaler,« siger Pernille Zillmer.

Bl.a. derfor omfattede »kampagnen« også meget mere end en reality-serie i tre afsnit. Heriblandt et Facebook-site og et interaktivt spil med en række parforholdsdilemmaer.

»Det var en form for edutainment, eller mere præcist en blanding af reality-TV, dokumentarelementer og et uddannelsesprogram,« siger hun.

Fysiske præmier

Det er ikke hverdagskost, at et dansk reklamebureau løser den slags opgaver i Grønland, og DDB er i løbet af processen blevet meget opmærksomme på de særlige forhold, der gør sig gældende i en grønlandsk kontekst.

Eksempelvis ville udsigten til »at blive kendt fra TV« have været en stor motivationsfaktor på casting-delen herhjemme, mens det i Grønland var fysiske præmier, som motiverede deltagerne til at melde sig.

Og hvordan gik det så? Hos DDB Copenhagen er tilfredsheden ikke til at tage fejl af. Så godt som alle i målgruppen har som minimum set ét af programmerne, og så godt som alle har benyttet nogle af kampagnens social media-aktiviteter.

På områder som liking, budskabsformidling og holdningspåvirkning har der været en god effekt, og måske vigtigst af alt: Adfærden i målgruppen er blevet påvirket. Eksempelvis fortæller fem ud af ti i målgruppen, at de genkender sig selv i, eller er blevet inspireret af, nogle af kæresteparrene i reality-serien.