Dansk optimisme er en gave til julesalget

Danskerne er de mest optimistiske forbrugere sammenlignet med resten af Europa. Det vil få betydning for julehandlen i år.

Foto: Torkil Adsersen. Det er essentielt for mange brancher, at danskerne har en stor købelyst i juletiden. Mange virksomheders årlige succes afhænger af, hvordan omsætningen ser ud i julen. Nogle hiver næsten halvdelen af den årlige omsætning i land i november og december. 
Læs mere
Fold sammen

Juleforbruget i år vil sætte et større aftryk på danskernes konto. Den økonomiske optimisme, der er blandt danskerne, vil smitte af på julehandlen.

En ny analyse fra det internationale revisions- og konsulentfirma Deloitte viser, at danskerne er mere optimistiske omkring økonomiske planer og forventningerne til julehandlen end resten af Europa.

»I analysen er danskerne faktisk de eneste optimister om den fremtidige økonomiske situation, mens forbrugerne i en lang række andre EU-lande stadig er præget af en økonomisk afmatning - eller ligefrem fortsat krisestemning. Det kan få betydning for julehandlen, som nu er ved at få fart. En mere økonomisk sikker situation kan få os til at bruge flere penge på julen,« siger Mie Stryg-Madsen fra Deloitte Danmark til Jyllands Posten.

16.500 forbrugere fra 17 lande har deltaget i analysen. Danskerne forventer at have et lidt større julebudget i år. Men det bliver ikke dyrere gaver, som danskerne går efter. Den gennemsnitlige julegave, der bliver placeret under juletræet er 15 kr. billigere i år. Analysen viser også, at det specielt er oplevelser og sociale aktiviteter, forbrugerne i Danmark vil give som gave.

Det er vigtigt, at danskerne ikke svigter på julehandlen. Mange brancher hiver omkring 30 til 40 pct. af deres årlige omsætning ind i julen, så det er en afgørende tid.

»Julehandlen er knald eller fald for mange i detailhandlen. Nogle henter en tredjedel af omsætningen i den sidste måned før jul, og hvis salget svigter, så kan det være alvorligt,« siger Henrik Hyltoft, der er markedsdirektør i Dansk Erhverv.

Især spil og legetøj er afhængig af købelystne danskere i julen. Top Toys, der har Fætter BR og Toys 'R' Us, omsætter for over 40 pct. i de seks uger op til juleaften.