Dansk opfindelse skaber revolution i fysiklokalet

Virksomheden Labster har fået millionstøtte fra Markedsmodningsfonden til et projekt, der skaber et virtuelt laboratorium via et sæt virtual reality-briller og taktile handsker. Flere af verdens førende universiteter er med i udviklingen af teknologien.

Mads Bonde, der står bag virksomheden Labster, har udviklet et virtuelt laboratorium, der er målrettet undervisning på gymnasier og universiteter, og som kan fungere på almindelige computere og tablets. Foto: Simon Læssøe
Læs mere
Fold sammen

Avancerede forsøg i laboratorier er ofte dyre og kræver en masse kostbart udstyr, og derfor har de færreste gymnasier og universiteter økonomi til at tilbyde eleverne mulighed for at gennemføre højteknologiske laboratorieforsøg. Men det problem løser en ny dansk opfindelse.

Det er virksomheden Labster, der via et computerprogram har skabt et virtuelt laboratorium, der kan bruges på almindelige computere og tablets. De studerende får dermed reelt adgang til et fuldt udstyret, virtuelt laboratorium, hvor man kan udføre nøjagtig de samme forsøg som i et virkeligt laboratorium på et højt niveau.

»Man kan gå ind i et laboratorium, der er lige så avanceret som det, man finder på Harvard University eller hos de fleste avancerede biotekvirksomheder, og hvor man kan foretage forsøg, som de studerende slet ikke har adgang til nu. Derudover kan man med teknologien zoome ind på molekylært niveau, så man kan se, hvad der sker inde i cellerne,« siger Mads Bonde, stifter og adm. direktør i Labster.

Virksomheden har allerede færdigudviklet det virtuelle laboratorium som et program på en computer, der bruges i undervisningen på en række universiteter i Danmark, England og USA, men nu er teknologien også udviklet til et program på en smartphone, der kan sættes ind i virtual reality-briller.

Til brillerne hører et sæt handsker, der via sensorer kan mærke, hvordan man bevæger hånden, eller man kan bruge en anden teknologi, hvor man tager et armbånd om håndleddet, der kan mærke musklerne i underarmen og derved regne ud, hvordan man bevæger fingrene.

»Vi er meget passionerede omkring at bruge den nyeste teknologi. Ikke bare for at bruge teknologien, men for at gå målrettet efter at gøre det sjovere for eleverne, samtidig med at de lærer mere. Der kan vi se, at der ved at bruge virtual reality er nogle helt unikke muligheder, som vi tror kommer til at revolutionere undervisningen,« siger Mads Bonde.

»Det her kan blive rigtigt stort«

Labster er én af de virksomheder, der har fået økonomisk støtte fra staten via Markedsmodningsfonden. Det nye projekt forventes at koste 9,9 mio. kr., og deraf støtter fonden med 5,7 mio. kr.

»Det er vigtigt for os at få den støtte, fordi vi får mulighed for at fokusere på et projekt med et meget stort potentiale, men hvor der også er en stor del innovation i det. Elementet af innovation gør, at det kan være svært at satse på uden støtte,« siger Mads Bonde.

Tidligere har teknologien med virtual reality været forholdsvis dyr at anvende, men der er sket en stor udvikling både i teknologi og i pris. Derfor kan Labster sælge deres produkt, der indeholder computerprogrammet, virtual reality-briller og handsker med sensorer for omkring 1.500 kr. eller 200 dollar.

»Nu er selve hardwaren i en prisklasse, så skolerne og universiteterne kan være med. Vi forudser, at det om få år er standard at tage virtual reality-briller på og være i en virtuel verden optimeret til effektiv undervisning, når man skal lære naturvidenskab,« siger Mads Bonde.

Labster samarbejder allerede med en lang række gymnasier i Danmark og derudover også ledende forskningsinstitutioner som MIT (Massachusetts Institute of Technology), Harvard og Stanford, samtidig med at Labster fortsat er på udkig efter flere partnere i form af gymnasier og universiteter til at prøve teknologien af.

»Vi har færdigudviklet ét af vores virtuelle laboratorier, der fungerer fuldstændig, som det skal. Nu er næste skridt at udvikle flere laboratorier til virtual reality og få det ud på skolerne og se, hvordan det bliver modtaget af eleverne. Samtidig vil universitetsforskere i projektet undersøge, hvordan programmet fungerer i forhold til at gøre det samme i virkeligheden,« siger Mads Bonde.

Hans forhåbning er, at statens støtte til Labster vil gavne samfundet på længere sigt.

»Vi er overbeviste om, at det her kan blive rigtigt stort og dermed også skabe mange arbejdspladser i Danmark,« siger Mads Bonde.