Dansk online supermarked i krise: Bestyrelse og ejerkreds smuldrer

Netsupermarkedet Shobr kæmper for overlevelse efter tvangsopløsning. Dele af ejerkredsen og bestyrelsen falder fra på grund af ledelsens strategi om at gå ind på det kinesiske marked.

Det kun et år gamle netsupermarked Shobr er i krise. Mogens Elsberg, som er topchef i it-koncernen Bluegarden, har trukket sig fra bestyrelsen i netsupermarkedet Shobr.com. Fold sammen
Læs mere
Foto: Sophia Juliane Lydolph

Det kun et år gamle netsupermarked Shobr er i krise. Store dele af bestyrelsen har forladt selskabet, og nu begynder ejerkredsen også at falde fra.

Ifølge Dagbladet Børsen skyldes den manglende opbakning fra ejere og bestyrelse, at Shobrs administrerende direktør Lars Munch Johansen har ændret strategi og nu vil ind i Kina for at sælge vestlige mærker til de kinesiske forbrugere.

Men det er bestyrelsen ikke med på. Blandt andet er formand Mogens Elsberg, som er topchef i it-koncernen Bluegarden, helt uenig i den kinesiske retning.

»Vi var en gruppe i bestyrelsen, der trådte ud i forbindelse med, at strategien blev ændret til også at fokusere på salg til Kina. Det havde vi nogle venskabelige diskussioner omkring, og jeg mente ikke, at det var det rigtige at gøre,« siger Mogens Elsberg til Børsen.

Også tre andre har ifølge Børsen forladt bestyrelsen ved samme lejlighed.

Shobr.com åbnede i 2016 med salg af dagligvarer direkte fra kendte mærkevareleverandører som Arla, Carlsberg og Nestlé. Blandt andet var brancheforeningen Dagligvareleverandørerne (DLF) med fra starten som aktionær med plads i bestyrelsen, men den plads har de nu fravalgt.

Shobr blev for nyligt tvangsopløst af skifteretten, fordi selskabet ikke havde indleveret sit årsregnskab til tiden, men fra Lars Munch Johansen lød det, at det kun var et spørgsmål om teknikaliteter. En kinesisk investor kom til, men ifølge Børsen er der imidlertid brug for ny likviditet for at fortsætte driften.

»Vi har altid været mindretalsaktionær, og så bestemmer man jo ikke noget. Men vi tager kraftigt afstand fra det forløb, der har været beskrevet i medierne,« siger direktør Niels Jensen til Børsen med henvisning til rodet i regnskaberne.

Lars Munch Johansen var med til at stifte netbutikken Boozt.com men røg ud, da den indledende forretningsmodel viste sig at være temmelig skrøbelig. Han står også bag Netpris, som er grænsehandel på nettet.