Dansk net-modehus får ny topchef

Internettøjhandelsfirmaet Stylepit, det tidligere Smartguy, får ny administrerende direktør, der får et større økonomisk fokus.

Marc Jeilman Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Den børsnoterede netbutik Stylepit, der forhandler tøj til både børn og voksne, vil med et direktørskifte dreje sit fokus fra vækst og branding til lønsomhed.

Det fortæller bestyrelsesformand Nicolai Kærgaard, der er en af stifterne af selskabet, til Ritzau Finans.

Ny direktør bliver 42-årige Marc Jeilman, mens den hidtidige direktør Thomas Wandahl fratræder efter mindre end et år på posten.

- Det er fordi, jeg ønsker et stærkere ledelseshold med stærkere økonomisk fokus, end vi har haft tidligere. Så det er ud fra et ønske om en hurtigere lønsom transformation af selskabet med et økonomisk fokus, og der har Marc Jeilman vist sig at være en rigtig god mand for os, siger Nicolai Kærgaard.

Jeilman har arbejdet for Stylepit, der tidligere hed Smartguy, som finansdirektør indtil nu, og han var med til at gennemføre selskabets børsnotering i 2012.

- Jeg har haft et rigtig godt samarbejde med ham de sidste to et halvt år, siger Nicolai Kærgaard.

Stylepit fik et underskud på 65,4 mio. kr. i første halvår af sit forskudte regnskabsår, og ved afslutningen af tredje kvartal præciserede selskabet sine forventninger til driftsresultatet EBITDA til den nedre del af det tidligere udmeldte interval på minus 20 til minus 30 mio. kr. Omsætningen ventes stadig at blive omkring 500 mio. kr.

Med baggrund i de resultater finder bestyrelsen det altså nødvendigt at justere strategien.

- Vores fokus har tidligere været stærkere på branding-aktivitet og toplinjeaktivitet, og det laver jeg nu en lille smule om på, siger Nicolai Kærgaard.

Og det står klart, at Thomas Wandahl ikke var den rette profil til at gennemføre den ændring, bestyrelsen ønsker, forklarer formanden. Derfor fratræder direktøren.

- Det er sket i god ro og orden, og vi er enige om, at det er det bedste for alle parter. Thomas føler heller ikke, at han er den rette til den rolle, som jeg har behov for nu, siger Nicolai Kærgaard.

Han håber, at det allerede i det kommende årsregnskab, der offentliggøres i slutningen af september, vil skinne igennem, at selskabet har ændret fokus fra vækst og branding til lønsomhed. Men hvor bundlinjen skal lande, vil formanden endnu ikke sige noget om.

- Det er klart, at vi internt kommer til at lave nogle mål for lønsomheden, men om vi melder dem ud, har jeg ikke besluttet endnu, siger Nicolai Kærgaard.

/ritzau/FINANS