Dansk musiksalg vokser igen

For andet år i træk går det fremad. Streamingtjenesterne er den store trækmotor, men også vinylplader er begyndt at sælge for millioner.

58 procent af indtægterne i den danske musikbranche kommer nu fra, at vi i stort omfang streamer musik via internettjenester som Spotify, Wimp, TDC Play og Deezer. Arkivfoto: Iris/Scanpix
Læs mere
Fold sammen

Salget af dansk musik stiger for andet år i træk. Streamingtjenesterne lægger flere og flere penge i kassen, og samtidig vokser interessen for de gode, gamle vinylplader.

I 2014 blev der i alt solgt for 437 millioner kroner indspillet musik i Danmark mod 429 millioner kroner i 2013, og nu kommer 58,5 procent af omsætningen - eller 256 millioner kroner - fra streamingtjenester, hvor man via internetforbindelsen lytter til musik. Danskernes begejstring for streaming, både købte abonnementer og gratis lytning med annoncer, er det, der trækker det samlede salg op. De store streamingtjenester som Spotify, Wimp, TDC Play og Deezer betaler nu 50,5 procent mere end for et år siden.

Det viser friske tal fra musikbranchens forening IFPI.

Salget af CDer og købt, downloadet musik falder derimod. Salget af CDer er faldet med 26,7 procent og udgør nu 23,8 procent af det samlede musiksalg, mens købt, downloadet musik er faldet med hele 36,1 procent og nu blot udgør 15,8 procent af musiksalget herhjemme.

Bedre salg af vinylplader

Derimod er der stadig vækst i salget af gamle vinylplader. Det er gået hele 27,9 procent frem i løbet af 2014, om end det stadig kun udgør en beskeden del på 1,7 procent af indtægterne fra indspillet musik. Alligevel kommer der 7,6 millioner kroner ind på salg af vinylplader mod 5,9 millioner i 2013.

»Musikbranchen har gennemgået en hæsblæsende udvikling i løbet af de seneste år. Vi har slået en del kolbøtter undervejs, men den fortsatte vækst i branchen giver os en tro på, at vi er på rette vej,« siger bestyrelsesformand i IFPI, Henrik Daldorph, i en kommentar.

Danskerne lytter hver dag til flere end 750.000 forskellige numre gennem streamingtjenesterne. Til sammenligning hentes der kun omkring 30.000 numre hver uge fra downloadportalerne, viser IFPIs tal.

Musikselskaberne har også indtægter fra andre områder end indspillet musik, heriblandt salg i udlandet, sponsorater, livemusik ved koncerter og synkronisering. I alt hentede de i 2014 85,3 millioner kroner på disse aktiviteter.