Dansk musikkrig til sommer

Efter sommerferien er Telenor klar med sit bud på en konkurrent til TDCs populære gratismusiktjeneste Play.

TDCs musiktjeneste Play får efter sommerferien konkurrence fra Telenor i Danmark. Foto: Colourbox Fold sammen
Læs mere
Muntre toner vil flyde ud over danskerne, mens de store teleselskaber kaster sig ud i en veritabel musikkrig. Senere kommer TV til.

Telenor-koncernen, som på mandag skifter Sonofon- og Cybercity-navnene ud med det fælles Telenor, er nemlig efter sommerferien klar med et musiktilbud, der skal matche den populære TDC Play.

»Jeg kan ikke sige så meget konkret lige nu, da aftalerne ikke er helt lukket. Men jeg regner med, at de bliver klar i denne uge,« siger markedsdirektør Peter Berg fra Telenor i Danmark.

Bandebrydende TDC-aftale

TDC lancerede 1. april 2008 sin musiktjeneste TDC Play, hvorefter alle TDC-kunder - bortset fra dem med de langsomste forbindelser - har fri adgang til at hente al den musik fra de store selskaber, som de måtte ønske. Dog kan musikken kun afspilles, så længe man er TDC-kunde.

Det er blevet populært: På etårsfødselsdagen i år var status, at der var hentet 76 millioner sange - eller 2,4 sange i sekundet eller to millioner numre om ugen. Aftalen mellem musikbranchen og teleselskabet er unik i verden, så nyheden er gået kloden rundt og fremhæves fortsat i internationale fora.

Derfor har Telenor en rum tid været klar over, at »noget« skulle gøres for at holde på kunderne, fordi også flere mobilproducenter som Nokia og Sony Ericsson hver har lanceret deres musikportaler, som kunder med de pågældende mobilmærker kan anvende.

TV følger senere

TV bliver det næste - uden at Telenor vil sætte dato på.

Administrerende direktør for Telenor i Danmark, Henrik Clausen, vil dog godt bekræfte, at det er TV både på den mobile platform og på det faste bredbåndsnet, der er i søgeren, ligesom der også står decideret web-TV - altså hvor man ved blot at logge sig ind på en netside - står på dagsordenen.