Dansk monsterskib sejler på Ishavets smutvej

Dansk kæmpefragtskib sejler i disse dage på den såkaldte Nordøstpassage. En rute med potentiale, men som også har sine begrænsninger.

MV Sanko Odessey er det største og mest moderne fragtskib med såkaldt isforstærkning, fortæller rederiet Nordic Bulk Carriers. I øjeblikket sejler skibet på den såkaldte Nordøstpassage nord om Rusland. PR-foto. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Hurtige genveje og massive besparelser på brændstof får rederierne til at slikke sig om munden, når talen falder på den såkaldte Nordøstpassage, der går nord om Rusland.

Den iskolde smutvej kan skære op mod 40 procent af ruten fra Nordeuropa til flere asiatiske havnebyer i forhold til den kendte rute gennem Suez-kanalen. Men omvendt lægger månedsvis af frossent hav og dyre bompenge til russerne en dæmper på begejstringen for ruten, der de senere år er tøet op til farbart vand efter de senere års klimaforandringer.

Se også: Mærsks containerkæmper

Danske Nordic Bulk Carriers er det første udenlandske rederi, der har lagt arm med ruten under en sejlads sidste år, og onsdag lagde rederiets store fragtskib så igen fra kaj i Rusland for at fragte 70.000 tons jernmalm gennem det isblå vand til Kina.

Ingen ny Suez



For rederiet er der stort potentiale i at bruge den alternative søvej i de fremkommelige sommermåneder, hvor isen er tyndest, fordi alene besparelsen på brændstoffet løber op i 750 tons. Og det gør det til en langt bedre forretning for Nordic Bulk Carrieres end at sejle gennem Suez.

Se også: Mærsks monsterskib

"Vi må prøve os frem nogle gange for at se, hvad der virker. Men en ny Suez-kanal bliver det ikke," siger Nordic Bulks administrerende direktør Christian Bonfils til Business.dk og peger blandt andet på russernes høje pris for gennemsejling som en klar udfordring.

En udfordring, der får rederiet til at deltage i en dansk-russisk konference i næste uge for at lægge politisk pres på russerne.

Høje russiske krav



For rederiets monstrøse skib, der i går indledte turen mod Øst, koster følgeskab af russernes uundværlige isbrydere 300.000 dollar (godt 1,5 mio. kr.) for 6-7 dages leje. Ifølge en analytiker er russernes krav så høje, at det ødelægger den gode forretningsmodel for rederierne. Selv for A.P. Møller-Mærsk:

"Der er dog fortsat en lang række ricisi ved at sejle via Nordøstpassagen, der bl.a. stiller store krav til skibene, som ofte skal assisteres af en isbryder, hvilket opvejer fordelene i form af et lavere brændstofforbrug. Jeg vurderer derfor ikke at det på kort sigt for alvor bliver interessant for Mærsk at benytte denne rute", siger Janne Vincent Kjær, senioranalytiker i Jyske Bank.

Ifølge vicedirektør i Danmarks rederiforening Jan Fritz Hansen er der mest potentiale i Nordøst- og vestpassagen for de lastskibe med større opgaver inden for transport af udstyr og tankskibe, der henter olie, gas og mineraler ud.

"I overskuelig fremtid bliver Nordøstpassagen ikke et alternativ til Suez-kanalen. Men ruten kan blive en niche for danske bulkrederier som Nordic Bulk Carriers, da man kan spare meget energi og tid. Det er en af de nicher, som Danmark som stor søfartsnation absolut skal kigge mere på," sagde han i juni i et tidligere interview med Berlingske Business.