Dansk modes kinesiske chance

For første gang nogensinde er kinesiske modemagasiner repræsenteret ved den københavnske modeuge. Hvis danske designere kan få fat i blot en lille del af den enorme befolkning, vil det indeholde uanede muligheder for tøjbranchen, vurderer eksperter.

Day Birger et Mikkelsens show fra den igangværende modeuge. Fold sammen
Læs mere
Foto: Rune Evensen
Modeugen er eksploderet ud over København, og en horde af ivrige journalister har gennem de seneste dage løbet rundt i hovedstadens gader fra show til show for at kunne fortælle deres læsere, hvad de skal tage på kroppen til næste sommer.

I denne gruppe af trendspottende modejournalister findes især én, hvis mening om den danske mode er særlig vigtig.

Hans navn er Jin Shui, og han er journalist i Kina. Det er første gang nogensinde, at der står »Kina« på gæstelisten til den københavnske modeuge. Og hvis Jin Shu vender tomlen op for de danske designs, så kunne det være et vigtigt skridt ind på et enormt marked, som indeholder uanede muligheder for eksport af dansk modetøj, som i dag er Danmarks fjerdestørste eksportvare.

»Hvis man bare kunne få fat i en promille af befolkningen, ville det flytte markedsandele,« siger administrerende direktør i Dansk Textil & Beklædning, Preben W. Friis.

Christian Gregersen, ejer af modemessen Gallery, som udelukkende fokuserer på internationale opkøbere, er enig. Han mener desuden, at det er meget vigtigt at være blandt de første, som får tøjet inden for i kinesiske butikker.

Skal finde nye markeder
I Beijing kan du i dag allerede købe en kjole, hvor der står »Vero Moda« eller »Only» i nakken eller et par sko med Ecco-logoet under sålen, men modetøjseksporten til det 1,2 mia. mennesker store land er endnu meget begrænset. Danmark eksporterer hovedsagligt tøj til Tyskland og det øvrige Skandinavien.

»Men det marked er mættet nu, og det er essentielt for dansk mode, at komme ind på nogle nye markeder nu, ellers går det galt,« siger Christian Gregersen, som har været medvirkende til at få Jin Shui til at tage den lange rejse fra Kina og deltage i de københavnske modedage.

Og det tyder bestemt ikke på, at rejsen har været forgæves.

»Dansk design er meget interessant og har stort potentiale i Kina,« siger Jin Shui og fremhæver navne som Malene Birger og Bruuns Bazar, som mærker, han tror, især vil falde i kinesernes smag.

»Kinesiske kvinder er meget generte og tilbageholdende, derfor må tøjet ikke være alt for prangende, og det passer godt sammen med den danske mode,« forklarer modejournalisten.

Jin Shui vurderer danske designeres muligheder for »virkelig gode«, men han understreger, at det er vigtigt, at moden kommer til Kina og ikke omvendt.

»Det er vigtigt, at komme til Kina og afholde shows. Kineserne vil se tøjet med deres egne øjne,« siger han.

I første omgang må modeinteresserede kinesere nøjes med at se tøjet i Cosmopolitan og Fashion Weekly, som er nogle af de modemagasiner, Jin Shui skriver for.