Dansk modes førstemand gør milliardcomeback

Anders Holch Povlsen har fået Bestseller på højkant igen efter en mavepuster forrige år og fordobler selskabets resultat. Det forbedrede resultat skyldes ifølge ejeren, at der er blevet »rykket sammen i bussen«.

Der er blevet strammet op i Danmarks største modekoncern, Bestseller, og det har vist sig på selskabets resultat, som med en fordobling i forhold til forrige år er landet på 2 milliarder kroner før skat.

På bagkant af Bestsellers generalforsamling onsdag har selskabet offentliggjort tal fra årsregnskabet for 2015/2016. Mens omsætningen er steget med fem procent til knap 23 milliarder kroner, er resultatet altså fordoblet.

Allerede for et år siden, da Anders Holch Povlsen fremlagde de skuffende tal for regnskabsåret 2014/2015, lagde Bestsellers ejer og administrerende direktør op til, at der var brug for fokusering i organisationen, og målt på resultatet er det lykkedes.

»En gang i mellem skal man ruske op i tingene og minde hinanden om, hvad man kommer ud af. Vores påpasselighed og købmandskab fejler ikke noget, men en gang imellem skal det i fokus,« siger Anders Holch Povlsen.

Ifølge Anders Holch Povlsen er en grundig oprydning i organisationen hovedårsagen til det forbedrede resultat.

»Vi har i hele organisationen lige set vores ting igennem og fundet ud af, om der var noget, der skulle ryddes op i, og om der var noget, der skulle genforhandles,« siger Anders Holch Povlsen, som ikke er meget for at pege på konkrete steder i organisationen, hvor der er blevet taget fat.

Men helt konkret er det dog, at der ifølge Anders Holch Povlsen er 200 færre medarbejdere i organisationen i forhold til sidste år.

»Det er da et lille tegn på, at vi er rykket sammen i bussen,« siger Anders Holch Povlsen.

Bestsellers største mærker er Jack & Jones, Vero Moda, Only og Name it, og det danske modetøj sælges i cirka 40 lande i det meste af verden. Det seneste regnskabsår er det særligt i England og Sydeuropa, at salget er gået godt. I England skyldes fremgangen blandt andet, at Bestseller har styrket samarbejdet med Asos, hvor Anders Holch Povlsen er storaktionær.

»Det er lykkedes os at komme lidt tættere på Asos. De er en større del af vores design og udvikling, og vi er en større del af deres forretning. Det betyder, at vi forstår dem bedre, og de kan få mere ud af os. Vi nyder godt af, at det går dem fornuftigt,« fortæller Anders Holch Povlsen og tilføjer, at Bestseller er »meget tæt på at være Asos' største eksterne leverandører.«

Der er dog også markeder, hvor udviklingen ikke går helt så godt. Det gælder blandt andet det hjemlige skandinaviske marked, hvor hverken Norge, Sverige, Finland eller Danmark lever op til forventningerne.

Ser man på Bestsellers udvikling gennem de seneste fem år, når koncernen trods et resultat før skat på 2 milliarder kroner ikke tidligere tiders niveau. I regnskabsåret 2010/2011 nåede Bestseller et resultat på 2,2 milliarder kroner ud af en omsætning på 16,4 milliarder kroner. Anders Holch Povlsen har tidligere sagt, at det nuværende niveau er »the new normal«, og ejeren forventer, at koncernen i det kommende regnskabsår leverer et resultat på niveau med det seneste.

»Vi skal kæmpe for det. Der er virkelig ingen nemme markeder eller nemme forretningsområder, så vi skal slås for vækst. Men jeg synes, vi er klar til det og inde i kampen, og vi skal nok vinde mange steder. Men vi lover ikke noget vækstmæssigt og resultatmæssigt,« siger Anders Holch Povlsen.

Bestseller beskæftiger på verdensplan cirka 15.000 medarbejdere, hvoraf cirka 3.000 sidder i Danmark.