Dansk modekoncern under pres: Salget hos Tiger of Sweden og By Malene Birger skuffer

IC Group sælger nu mærket Saint Tropez. Dermed har modevirksomheden de seneste fem år solgt ni mærker fra og kan nu koncentrere sig om Tiger of Sweden og By Malene Birger, hvis salg også svigter.

IC Group har nu kun de to mæker Tiger of Sweden og By Malene Birger tilbage. Begge mærker er dog i øjeblikket ramt af skuffende salgsudvikling i butikkerne. Derfor nedjusterer selskabet nu forventningerne til begge brands. Her ses By Malene Birgers show til modeugen i sommer. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mads Claus Rasmussen

Brandudsalget fortsætter hos den danske modevirksomhed IC Group, som nu sælger mærket Saint Tropez for et »mindre millionbeløb« til DK Company.

Det oplyser selskabet til fondsbørsen.

Dermed har IC Group de seneste fem år solgt ni mærker fra. I december solgte virksomheden alle dens aktier - 51 pct. - i Designers Remix til Hesselbjerg Holding, mens den i april solgte sit dengang største brand, Peak Performance, for 1,9 mia. kr. til Amer Sports Corporation.

Efter salget af Saint Tropez kan selskabet koncentrere sig om de resterende to brands: Tiger of Sweden og By Malene Birger. Begge mærker er dog i øjeblikket ramt af et skuffende salg i butikkerne. Derfor nedjusterer selskabet nu forventningerne til begge brands.

I Tiger of Sweden venter selskabet i det forskudte regnskabsår 2018/19 nu en mindre tilbagegang i omsætningen og en moderat tilbagegang i  indtjeningen. Den tidligere forventning for Tiger of Sweden var en »vækst i omsætningen og en nominel indtjening på niveau med sidste år«.

I By Malene Birger forventer selskabet en moderat tilbagegang i omsætningen og en betydelig tilbagegang i indtjeningen. Her var den tidligere forventning en omsætningsvækst og en indtjening på niveau med sidste år.

Modekoncern under pres

IC Group er under pres, og koncernen kæmper med et svagt salg. I november sidste år viste regnskabet for første kvartal i det forskudte regnskabsår 2018/2019, at omsætningen faldt fra 464 mio. kr. til 379 mio. kr., hvilket svarer til et fald på 18 pct.

Især Saint Tropez har været ramt i en grad, så det har været nødvendigt at lukke fysiske butikker.

Salget af Saint Tropez sker med et regnskabsmæssigt tab på cirka 70 mio. kr. Til gengæld forventer IC Group en positiv likviditetseffekt fra salget på et positivt, mindre millionbeløb.

55 mio. kr. af tabet indregnes i delårsrapporten for første halvår 2018/19, mens de resterende 15 mio. kr. indregnes i regnskabet for tredje kvartal.

Samlet venter koncernen i de fortsættende aktiviteter, som også omfatter »Centrale funktioner mv.« en mindre tilbagegang i omsætningen og en indtjening på niveau med sidste år, mens virksomheden forvetner en overskudsgrad på 1-2 pct.

IC Groups største aktionær er rigmanden Niels Martinsen, som i dag ejer 55 procent af aktierne i IC Group gennem familieselskabet Friheden Invest. Martinsen grundlagde i sin tid IC Group under navnet IC Companys, og det er datteren Emilie Martinsen, som er enearving til Niels Martinsens danske modeimperium.