Dansk modekoncern hængt ud i tysk medie

Den danske modekoncern IC Companys bliver hængt ud i Tysklands førende erhvervsmedie som et af de modefirmaer, der betaler sulteløn til arbejdere i produktionslande.

Det danske modehus IC Companys er endt på den lidet flatterende liste over detailvirksomheder, som behandler og betaler arbejderne, der syer de dyre klæder, kritisk lavt. Fold sammen
Læs mere
Foto: brian berg
Versace, Mango, Gucci... Og IC Companys.

Det danske modehus IC Companys er endt på den lidet flatterende liste over detailvirksomheder, som behandler og betaler arbejderne, der syer de dyre klæder, kritisk lavt. Det har fået det tyske erhvervsmedie Handelsblatt til at bringe en billedserie, hvor blandt andre IC Companys bliver udstillet som en af de virksomheder, som betaler sulteløn i produktionslandene.

Se billedserien med IC Companys på Handelsblatt.

I et såkaldt firmacheck foretaget af organisationen Clean Clothes Campaign får IC Companys en sort markering, som indikerer, at de er endt i kategorien 'utilstrækkeligt'. Det betyder med andre ord, at IC Companys er et af de selskaber, som sammen med blandt andre de italienske modehuse Versace og Gucci og spanske Mango betaler sulteløn til deres syersker i produktionslande som Bangladesh.

Den dårlige placering er primært et tegn på, at danske virksomheder generelt ikke har social bæredygtighed særligt højt placeret på agendaen. Det fortæller Klaus Melvin Jensen, sekretariatsleder hos Clean Clothes Campaign i Danmark.

»I den sammenhæng er danske virksomheder mildest talt ikke fremme i skoen,« siger Klaus Melvin Jensen, som kalder det manglende fokus på social bæredygtighed for »en kompliceret problemstilling.«




IC Companys producerer hovedsagligt deres tøj i Kina og Europa, og selvom selskabet i undersøgelsen har lagt vægt på, at andre elementer end løn gør sig gældende - blandt andet rettidig betaling og feedback - sender den helt ekstremt lave løn til arbejderne på fabrikkerne alligevel IC Companys helt ned i den laveste kategori i undersøgelsens index.

Også dagligvarekæder som tyske Aldi og franske Carrefour har fået en sort markering.

Danmarks største modekoncern, Bestseller, som blandt andet står bag mærker som Vero Moda og Only, er også på listen og har fået en rød markering, som ifølge indexet står for 'uforsigtigt'.

Ingen af de 40 selskaber på listen har fået en grøn markering, som står for 'godt'.

»På den måde skiller de danske virksomheder sig ikke ud som meget usædvanlige,« siger Klaus Melvin Jensen.

De medvirkende selskaber, der klarer sig bedst, er blandt andet tyske Adidas, svenske H&M og britiske Marks & Spencer, som har dedikerede politiker inden for området, og en af hensigterne med undersøgelsen er ifølge Klaus Melvin Jensen netop at give andre virksomheder inspiration til at tage stilling til social bæredygtighed.  

»Vi vil gerne forlange, at der bliver arbejdet systematisk med det, og vi synes, der fra de danske virksomheder mangler konkrete tiltag,« siger han og fortsætter.

»Man bør i højere grad erkende problemet og erkende, at man som virksomhed skal være med til at løse problemet. Og så skal man hæve ambitionsniveuaet for at få det løst.«

Klaus Melvin Jensen fortæller i øvrigt, at han for nylig har været til møde med IC Companys for at diskutere forskellige måder at imødekomme problemerne i produktionslandene. Også Bestseller har i en plan frem mod 2020 sat visionerne for CSR op. Men hos Clean Clothes Campaign ser man gerne handling bag visionerne.

»Løse hensigtserklæringer rykker ikke nok,« siger Klaus Melvin Jensen.

Undersøgelsen fra Clean Clothes Campaign er baseret på spørgsmål til virksomhederne bakket op af yderligere research af organisationen selv.