Dansk modekoncern angriber Tyskland med Tiger of Sweden

Modekoncernen IC Group (Tidl. IC Companys) går nu offensivt til det tyske marked med mærket Tiger of Sweden. Administrerende direktør Mads Ryder ser stort potentiale i nabolandet.

Foto: JUSTIN TALLIS

Man skal som bekendt smede, mens jernet er varmt, og derfor går IC Group nu offensivt ind på det tyske marked.

Tiger of Sweden har de seneste par år haft stærk vækst i Tyskland, som er et stort marked med god købekraft. Nu sætter ledelsen ind med Tiger Men som spydspids for udrulningen af Tiger of Sweden på det attraktive tyske marked.

Administrerende direktør i IC Group, Mads Ryder, fortæller, at den danske modekoncern i første omgang går efter de tyske storbyer, Hamburg, Berlin og München.

»Vi går massivt ind i Tyskland, men i stedet for at rulle ud i hele Tyskland tror vi, det giver mening at tage en by ad gangen,« siger Mads Ryder.

Han ser gerne, at åbningen af butikker i storbyerne vil give vækst på digitale handelsplatforme og hos andre kunder i de storbyer, hvor Tiger of Sweden slår sig ned.

»Idéen er at åbne relativt små butikker og gå ind meget fokuseret med det, vi ved, virker,« siger Mads Ryder.

Det, der virker, er altså ifølge direktøren Tiger Men, som er kendetegnet ved det moderne jakkesæt, man også kender fra for eksempel Hugo Boss.

»Vi generer allerede Hugo Boss i Skandinavien, som er vores hjemmemarked, og nu vil vi også gerne genere dem lidt på deres hjemmemarked,« siger Mads Ryder.

Mads Ryder fremlagde onsdag kvartalsregnskab for IC Group, og i regnskabet fremgår det, at Tiger of Sweden i regnskabsårets første ni måneder realiserede en omsætning på 712 millioner kroner, hvilket svarer til en vækst på 6,2 procent sammenlignet med samme periode sidste år.

Tiger of Swedens første butik i Tyskland bliver i den nordtyske by Hamburg, og Mads Ryder forventer, at det første år vil byde på to-tre butiksåbninger. Inden for to-tre år forventer Mads Ryder at have åbnet 10-15 butikker i tyske storbyer.

»Tyskland kan blive meget stort for os,« siger Mads Ryder.

Mens modedirektøren kan glæde sig over fremgang hos Tiger of Sweden, er et andet af IC Grops mærker ramt af nedgang. Saint Tropez og Designers Remix, som går under betegnelsen »ikke-kerneområde«, går kraftigt tilbage.

Omsætningen i ikke-kerneforretningen faldt med 9,9 procent i årets første 9 måneder, fremgår det af regnskabet. Saint Tropez var negativt påvirket af mindre succesfulde kollektioner, hvilket udgør den primære forklaring på tilbagegangen, og det gør ondt på det samlede regnskab.

Resultat af primær drift steg for koncernens Premium brands, men for koncernens samlede fortsættende forretning faldt resultatet med 26 millioner kroner til 227 millioner kroner.

»Vores to små ikke-kerneforretningbrands har det svært lige nu. Det skal vi selvfølgelig gør noget ved, og det arbejder vi på,« siger Mads Ryder.

Den samlede omsætning steg med 2,4 procent til 2,1 milliarder for årets første ni måneder.