Dansk modekomet vælger dansk modeuge fra

Vækst i modebranchen kommer med udenlandske kunder, og dem har modevirksomheden Yde fundet frem til. Yde har fået plads på podiet til modeugen i Paris og har samtidig fravalgt den danske pendant.

Solvej Lee er bestyrelsesformand i modefirmaet Yde, som viser kollektioner frem på modeugen i Paris frem for København. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mads Nissen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Tager man en tur til Tokyo, finder man kollektioner fra det danske modemærke Yde side om side med internationale modemastodonter som Valentino og Bottega Veneta. Til marts bliver Yde det første danske modemærke til kvinder, som afholder show ved den prestigefulde modeuge i Paris som en del af den officielle kalender og er dermed i fint selskab med Hermés, Dior og Chanel.

Med andre ord er Yde i den grad i gang med at etablere sig på den internationale modescene, og det har været målet, siden Solvej Lee satte sig for bordenden som bestyrelsesformand for selskabet. Hun har tidligere haft chefstillinger i Samsung og Area 9, og siden oktober har hun arbejdet for global vækst for Yde.

Se også: Læs alt om modeugen her

Det kræver hårdt arbejde og til- og fravalg. Blandt andet er modeugen i Paris blevet foretrukket frem for den aktuelle modeuge i København, og arbejdet frem mod vækst har været en lang proces.

»En ting er at vi selv synes, vi kan klare os på det internationale marked, men vi har haft en forsigtig tilgang til det. Vi har lavet ordentlig research, lyttet til mange forskellige folk fra den internationale scene og lavet præsentation i Paris, som er en optakt til show,« siger Solvej Lee og understreger, at der ikke er nogen nem vej ud i den store verden.

»Det kræver meget af organisationen at tage det skridt. Man skal kunne klare den vækst, der kommer,« siger hun og fortsætter:

»Lige så stor en mulighed, det er, lige så stor en anstrengelse er det for alle i organisationen, for det er nogle andre måder, man agerer på, end når man er på sit hjemmemarked, hvor man har nogle fordele. Så vi har været forsigtige og været bevidste om at have vores base på plads, før vi gik videre.«



Yde har dermed gjort hjemmearbejdet godt, og det er den rigtige opskrift til international succes, mener international chef hos Dansk Mode & Textil, Michael Hillmose.

»Hvis du har en god forretning i Danmark, kan du højst sandsynligt også sælge dine varer i Norge, Sverige, Tyskland, Holland og Storbritannien. Det er der, man skal starte. Når man har en etableret sin forretning i Nordeuropa, kan man begynde at eksperimentere på de mere eksotiske markeder,« siger Michael Hillmose.

Mens det europæiske marked stadig er vigtigt for Ydes brandværdi, peger Solvej Lee på Asien som det vigtigste marked for væksten.

»Det er svært, når man ikke hedder Chanel eller Valentino, men det sjove er jo også, at man virkelig skal tænke ud af boksen. Det kræver det,« siger Solvej Lee.

Ifølge Berlingske Research landede årets resultat i 2012 på et underskud på godt 3,3 millioner kroner, mens nettoomsætningen var på 1,8 millioner kroner. Væksten i bruttofortjenesten lå på hele 84 procent.

Ydes kollektioner er designet af Ole Yde og var første gang lanceret i 2005.

Den danske modeuge, Danish Fashion Week løber af staben fra i dag, tirsdag. I Paris går det løs i begyndelsen af marts.