Dansk modeindustri presses af styrket dollar

Den styrkede dollar presser danske tøjfirmaer, der køber en betydelig del af produktionen i lande, der regner i dollar.

Læs mere
Fold sammen

Stiger dollaren endnu mere, vil danske firmaers indkøbspriser yderligt øges, hvilket i sidste ende kan betyde dyrere forbrugerpriser.

Det skriver Jyllands-Postens Erhverv.

En stor del af danske tøjvirksomheder producerer i asiatiske lande, hvor der handles i dollar, der nu står højt og frygtes at styrkes yderligere, samtidig med at euroen og dermed den danske krone forventes at svækkes. De vekslende valutakurser skaber usikkerhed i den danske modebranche og frygt for højere indkøbspriser.

- Reelt er alt under pres lige nu på valutasiden. Det påvirker salgspriserne, når vi i denne branche afsætter tøj seks måneder ude i fremtiden. Det skaber utryghed og spekulation, fortæller administrerende direktør Jens Poulsen fra DK Company, et af Danmarks største modeselskaber, til Erhverv.

Dog vurderer Michael Hillmose, der er international chef i Dansk Mode & Textil, at selv om valutakursernes udvikling kan betyde prisstigninger på tøj i Danmark, kan firmaer, der sælger uden for eurosamarbejdet, øge deres allerede stigende eksport. Desuden understreger Hillmose, at danske firmaers udenlandske konkurrenter står over for samme forhold.