Dansk modehus trækker design tilbage efter kopianklager – men nægter, at det er en kopi

Modehuset Ganni er blevet anklaget af en designer for at have kopieret et af hendes design, en top. Toppen i kollektionen er nu blevet trukket tilbage, selvom Ganni ikke mener, at der er tale om en kopi.

Modehuset Ganni ved Copenhagen Fashion Week i 2019. Maria Albrechtsen Mortensen/Ritzau Scanpix (arkiv)

For lidt over en uge siden anklagede den danske designer Elaine Hersby sin langt større konkurrent modegiganten Ganni for at have kopieret et af sine design.

Det skriver Frihedsbrevet.

Det danske modehus har ikke ønsket at stille op til interview, men Ganni har valgt at trække den top, der er omdrejningspunktet for anklagerne, ud af kollektionen. Det til trods for at selskabet nægter, at der er tale om en kopi, skriver mediet.

»Jeg ønsker ikke at gå i krig med Ganni, jeg ønsker bare, at de skal stoppe med at kopiere små designere. Det her er et udbredt problem i branchen, og jeg håber, at det her eksempel kan være med til at få belyst problemet, selvom jeg dog godt er klar over, at kopiering fra de store mærker nok aldrig kommer til at stoppe helt,« siger Elaine Hersby til Frihedsbrevet.

Hendes virksomhed har kun fire ansatte, modsat Gannis 149 ansatte.

Det gør ondt

Elaine Hersbys meddelte Ganni sin tvivl om oprindelsen af deres blå top i et Instagram-opslag for knap ti dage siden.

Opslaget, der viser de to toppe ved siden af hinanden, blev indledt med hilsenen:

»Hej Ganni – det her gør virkelig ondt!«

Hun har sammen med sit team knoklet i årevis for at etablere et selvstændigt brand med en unik og personlig stil, skrev hun videre.

»Ligesom alle mine styles er dette designet med kærlighed og passion over flere måneder, før det blev syet i hånden i vores studie i København for et år siden. Derfor er det virkelig nedslående at se mit design blive kopieret i et så dårligt forsøg på efterligning. Med vores virksomheders størrelsesforskel i tankerne er jeg ret flov på jeres vegne over, at I ikke formåede at designe noget på egen hånd,« afsluttede hun opslaget.

Gang i væksten

Og der er stor forskel på de to virksomheder. Et årsregnskab for 2021 viste i foråret, at Ganni omsatte for 895,5 millioner kroner. Det var en vækst på 58 procent sammenlignet med 2020.

Direktør Andres Baldo kaldte dengang væksten for »ekstraordinær«.

»Jeg synes særligt, at det her er ekstraordinært, når man tænker på pandemien,« sagde han til Berlingske.

Af regnskabet fremgik det, at selskabet har formået at åbne en lang række ny butikker, hvilket meget hurtigt er blevet overskudsforretninger. Fra Ganni åbner en ny butik, tager det seks måneder, før den giver overskud.

Til sammenligning havde Elaine Hersby en bruttofortjeneste på 192.302 kroner i 2021. Resultatet lød på 38.214 kroner. Gannis resultat for 2021 lød på 122 millioner kroner.