Dansk mode jagter kapital

Danske modevirksomheder har svært ved at tjene penge og ser sig i stigende grad til udlandet efter kapital. Senest har Kinas største tekstileksportør købt sig ind i modefirmaet Metropol.

Den danske modebranche har problemer med at tjene penge og ser mod udlandet efter kapital. Fold sammen
Læs mere
Foto: Jeppe Bjørn Vejlø
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Modebranchens halvårlige fest slår tirsdag eftermiddag dørene op for danske og udenlandske gæster med hang til tidens trends og stilsikre snit. Men udover champagne og kindkys er modeugen i København også en event, der giver mulighed for at vise dansk design frem og tiltrække tiltrængt kapital. 



En brancheanalyse fra Berlingske Research viser, at den danske modebranche generelt har svært ved at tjene penge på trods af en fremgang i omsætningen. Mens den samlede nettoomsætning steg fra godt 26 milliarder kroner i 2010 til lidt over 27,3 milliarder kroner i 2012, faldt årets samlede resultat fra ca. 2,2 milliarder kroner i 2010 til 1,2 milliarder kroner i 2012.

Ifølge international chef hos Dansk Mode & Textil, Michael Hillmose, er netop den manglede indtjening modebranchens akilleshæl.

»Den største udfordring i øjeblikket er, at der er benhård konkurrence. Pengene i modebranchen er små. Det er svært at tjene penge og dermed er det også svært at finde penge til at udvide sin forretning,« siger Michael Hillmose.

Dansk mode er kendt for at have dygtige designere, som leverer brugbart tøj til overkommelige priser, men branchen halter altså generelt på den forretningsmæssige del. Derfor ser Michael Hillmose stort potentiale i at indgå samarbejde med kapitalstærke partnere.

Både Dansk Mode & Textil og Invest in Denmark har de seneste år arbejdet på at få kinesiske investorer til at kaste sig ind i dansk mode. For nylig gav indsatsen pote, da Kinas største tekstileksportør, Shangtex, købte halvdelen af modevirksomheden Metropol, som blandt andet står bag mærkerne St-Martins, Suit og Six Ames.

Ifølge Michael Hillmose har kinesernes interesse for dansk mode og design været stigende over de seneste år, men der skal tænkes utraditionelt, hvis man gerne vil handle med de kapitalstærke kinesere.

»En af måderne er at tænke kinesiske investorer ind,« siger han og understreger samtidig, at det tager både tid og kræfter.

»Det er svært at komme i kontakt med de rigtige mennesker og de rigtige selskaber i Kina. De har en kø af forretningsfolk stående foran deres hoveddør, som gerne vil i kontakt med dem,« siger Michael Hillmose.

For Metropols vedkommende håber medejer og stifter, Tommy Hyldahl, at den nye medejer Shangtex dels kan tilføje kapital og dels kan tilføje andre forretningsmæssige fordele.

»Vi ser kæmpestore muligheder i Kina. Vi kan bruge deres fabrikker, og vi skal have lavet butikker i Kina. Derudover skal vi hjælpe dem med med design af deres brands. Shangtex kender om nogen markedet Kina og har 3000 egne butikker der,« siger Tommy Hyldahl til Børsen tirsdag.

Shangtex er statsejet og har en omsætning på 40 milliarder kroner.

Kina er altså både attraktivt for deres kapitalstærke selskaber og deres kæmpemæssige marked, som angiveligt får de danske modeaktører til at slikke sig om munden, når 50 kinesere de næste dage er i København for at sondere den danske modebranche.

»Når en virksomhed som Shangtex vælger at tilbringe tre dage i Danmark, så er vi meget stolte og glade over det. Det betyder, de har fået øje på Danmark som modenation,« siger Michael Hillmose.



Ikke overraskende ligger modegiganten Bestseller ifølge brancheanalysen fra Berlingske Research i spidsen med mange milliarder, hvis man måler på omsætningen af branchens aktører. Bestseller har en omsætning på godt 18 milliarder kroner, mens IC Companys har en omsætning på godt 3,3 milliarder kroner.

Hele branchen dækker over ca. 600 virksomheder, hvoraf 50 af virksomhederne står for 90 procent af omsætningen. Berlingske Researchs analyse består af 59 virksomheder.