Dansk mode for milliarder

Dansk mode er stadig en eksportsucces. Mainstreammærkerne fører an, men de markante designere er uundværlige, mener Dansk Textil & Beklædning.

Det danske firma Noir er med til at give dansk tøjdesign kant, men det er stadig de mainstream mærker der fører an økonomisk. Fold sammen
Læs mere
Foto: Scanpix
Der bliver langet masser af dansk tøj over butiksdiske i hele verden. Den danske tekstil- og tøjeksport steg med knap to milliarder kroner i 2006, viser nye tal fra brancheorganisationen Dansk Textil og Beklædning.

Den samlede eksport af blandt andet modetøj og metervarer endte på 25,7 milliarder i 2006 mod 23,8 milliarder i 2005.

De største aktører i eksporten af dansk mode er main stream-mærkerne IC Companys, BTX Group med Brandtex og Bestseller, som blandt andet har Vero Moda. Men også de markante danske designere, som for eksempel står bag Munthe Plus Simonsen og Noir betyder meget for den danske beklædningsbranche, mener administrerende direktør i Dansk Textil og Beklædning Preben W. Friis, som dog ikke vil sætte navn på de vigtigste danske spydspidser lige nu.

København er de kommende dage vært for en modemesse, der skal præsentere næste sommers danske modekollektioner.

/ritzau/