Dansk mobilrevolution på vej i Ukraine

Tidligere Telenor-direktør skal ruske op i Ukraines største mobilselskab og med danske metoder gøre det til førstevalget på det kæmpestore marked. Privatchaufføren og guldfiskene kom noget bag på ham.

25 millioner kunder og 3.000 medarbejdere er, hvad Peter Berg håndterer som ny kommerciel direktør for Ukraines største mobilselskab. Hans store opgave er at gøre det nemmere at være mobilkunde i det store land, og det bliver efter dansk forbillede. Foto: Katrine Emilie Andersen Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Der er privatchauffør med jobbet. Han hedder Viktor. Bilen er en stor Lexus. Arbejdspladsen er et helt kontorområde med forkontor og et kæmpe mødelokale med fladskærme samt et kæmpe akvarium med to guldfisk (de har fået kælenavnene Prop og Berta). Der står store, tunge mahogni- og lædermøbler. Og så er der eget køkken og bad til kontorområdet.

»Jeg har sagt, at jeg vil møde op i slåbrok og slippers og begynde at synge i badet,« siger Peter Berg med et stort grin efter at have beskrevet de noget anderledes – og for ham ganske fremmede – arbejdsforhold som ny kommerciel direktør for Ukraines største teleselskab, Kyivstar.

Han har allerede foretaget det første forsøg på at indføre skandinavisk ledelse: et hæve-/sænkebord, som vækker stor opsigt.

Den 52-årige dansker har udvidet sit arbejdsareal omtrent 25 gange. I sin sidste tid af de 14 år hos den norske telegigant Telenor i Danmark var han privatkundedirektør med ansvar for godt en million kunder og manden, der i 2011 fik afskaffet Telenors tilskud til mobiltelefoner, skar utallige, uigennemskuelige abonnementer ned til en lille håndfuld og afskaffede opkaldsafgiften. Nu er der 25 millioner kunder i den forretning, som han med 3.000 ansatte under sig og ansvaret for en omsætning på 13,5 milliarder kroner skal gøre til Ukraines populæreste mobilselskab.

»Også i Ukraine er konkurrencen stigende. Tidligere sad Kyivstar på halvdelen af markedet og havde halvdelen af driftsoverskuddet i branchen. Sådan er det ikke helt længere. Konkurrenterne har haft stigende succes, og de seneste år har Kyivstar truffet nogle lidt uheldige beslutninger. Så jeg kommer på et tidspunkt, hvor der er behov for at ruske lidt op i markedet. Hidtil har alt bare kørt derudad, fordi markedet var i vækst. I Danmark er konkurrencen voldsom, og man er nødt til at have tæt viden om kunderne. Det er man ikke vant til i Ukraine,« forklarer Peter Berg.

Efter ti dage ændrede han sin organisation.

»Det slog alle lidt ud. Men jeg tror på enkelhed og transparens. Organisationen har været lidt af en sovende bjørn. »Det har vi prøvet,« har det lydt, når jeg forelagde en ide. Derfor fik jeg min privatchauffør – og det vænner man sig relativt hurtigt til at have! – til at køre mig rundt til ni salgs­steder i Kiev. De syv steder lød dommen, at konkurrenten MTS var bedst. Kun et sted kom Kyivstar ud. Så vi måtte i gang med at fikse det grundlæggende og få gjort forårsrent for at prøve at genetablere den stærke position, som vi har haft, men ikke har lige nu. Det gør det vanvittigt spændende,« siger Peter Berg.

Besøgene chokerede ham. I Kyivstars butikker går man ét sted hen for at få service, et andet for at købe telefon o.s.v.

»Der var tre-fire forskellige kasser. Jeg har aldrig set noget lignende, så nu er vi i gang med det basale: Smil til kunden og sørg for, at alt kan klares ét sted,« siger han.

Peter Berg var med, mens Telenor i Danmark først byggede 3G-mobilnettet op og siden tog fat på 4G-/LTE-nettet, som leverer datahastigheder, der er fem-ti gange højere.

»I Ukraine har man ikke 3G – endnu. Alle venter på at få licenserne. Samtidig betaler 90 procent af mobilkunderne forud og tanker op næsten dagligt. Det gennemsnitlige månedsforbrug er på 28 kroner, så jo, der er finansiel krise, og man har det hårdt. Men jeg ved, at mobilforbruget vil stige, så snart der kommer adgang til 3G. Det kan ske om 14 dage eller om et halvt år,« forklarer Peter Berg.

Hans plan er da også at bruge den danske model.

»Jeg kan bruge masser af min erfaring fra Danmark. Jeg ved, hvad der skal til for at få folk i gang med at bruge data, selv uden et 3G-net. Min største bekymring lige nu er at sikre, at vi fastholder fokus og gør tingene i etaper, så vi når i mål,« erkender han.

Også afsavn

Peter Berg er ikke alene på fremmed jord. En del gamle kollegaer fra Telenor-tiden omgiver ham og sætter deres præg på Kyivstar. Som bestyrelsesformand for Kyivstar sidder nordmanden Jan Edvard Thygesen, der var bestyrelsesformand i Sonofon, efter at Telenor først købte mobilselskabet i juni 2000 og i maj 2005 desuden internet­udbyderen Cybercity og lagde dem sammen. En anden normand, Kai Gulbrandsen, kom til fra Telenor i 2012 og er teknisk direktør.

Peter Berg startede i Kiev i juni efter at have talt jobmuligheden igennem med familien.

»Jeg havde aldrig været i Ukraine før og var egentlig fyldt med fordomme. Men for hver gang jeg besøger Kiev, kommer jeg til at holde mere af byen. Den er lidt nedslidt men charmerende, og befolkningen er sjov, sød og varm, der er god mad, en spændende kultur og et fantastisk klima. Familien tog hertil for at se, om det kunne fungere, og vi blev enige om, at det skulle prøves af. Jeg har faktisk stornydt det siden, selv om jeg selvfølgelig savner den dynamik, der er ved at være samlet,« forklarer Peter Berg, der skulle støve sit gymnasierussiske af og har haft god hjælp af det.

Efter de første fem uger at have boet på hotel er han flyttet ind i centrum lige ved Uafhængighedspladsen i en taglejlighed i to etager og med to balkoner. Arbejds­dagen er ofte 11-12 timer, fordi familien, som tæller hustru og fire børn, ikke venter derhjemme. Og dog: Den snart 18-årige søn er nu flyttet ind i Kiev og går på amerikansk skole i byen.

»Men vi skyper jævnligt. Det gør mest ondt, når min fireårige rækker hånden ud mod kameraet og siger: »Far, jeg vil ind til dig«. Men de kommer på besøg i Kiev, og jeg er syv dage om måneden i Danmark. Ellers har vi aftalt at mødes rundt omkring i Europa og få tid til at være sammen,« siger Peter Berg.

Et job i »Østeuropa«

Han forlod Telenor i Danmark i foråret 2011 og var en kort tid en del af den internationale Telenor-gruppe efter at have arbejdet hos Sonofon, der siden blev købt af norske Telenor, siden 1997. Egentlig gik han i tanker om at blive professionelt bestyrelses­medlem og løste konsulent­opgaver. Der kom et par mere eller mindre seriøse tilbud, også fra Mellemøsten. Men Peter Berg er til »at have fingrene i mulden eller sidde i en bestyrelse – ikke at rejse rundt som en Kloge-Åge«.

Under et ophold på INSEAD i Frankrig i foråret 2013 ringede en headhunter og tilbød ham et job i »Østeuropa«. Det fangede hans interesse, og han bød ind og endte i en top 3 blandt 25 kandidater. Og han fik posten ... i Kiev.

»Mit perspektiv her i Kiev er to-fire år. Men i denne branche kan alt det. Det er første gang, at jeg arbejder i udlandet, og det har ikke været så svært. Men man skal ikke snakke for løst. Den østeuropæiske stil er, at chefen giver besked om, at han vil have det og det klar til mandag klokken 15. Men jeg prøver langsomt at få en skandinavisk ledelsesstil ind,« siger Peter Berg.

Hans store problem er, at han – selv om han allerede fik lov til at præsentere Kyivstars regnskab for 2. kvartal offentligt – ikke kender det ukrainske marked til bunds.

»Derfor er jeg nødt til at have mennesker omkring mig, som kan holde forretningen kørende, indtil jeg selv får overblik,« siger han.

Og her har han netop ansat en 34-årig ukrainer fra konkurrenten MTS, som er god til at bistå ham med forandringerne.

»Man er eksponeret og skal levere varen, og hele situationen er lidt turbulent i øjeblikket. Derfor kan alt ske. Men jeg fokuserer på transparens og enkelhed og får lidt skandinavisk ledelseskultur indført stille og roligt. Så kan det ikke gå helt galt,« lyder det optimistisk.