Dansk mejeri vinder fornem økopris

Danske økologer er på det hidtil største eksportfremstød på verdens største økologiske fødevaremesse, BioFach. Thise Mejeri modtager fornem international pris.

Direktør i Thise Mejeri, Poul Pedersen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Michael Drost-Hansen

Danmark fylder ikke meget på verdenskortet. Men det gør til gengæld dansk produktion og eksport af økologiske fødevarer. Det kan man se på verdens største økologiske fødevaremesse, BioFach, der åbner onsdag i Nürnberg i Sydtyskland.

Under stor bevågenhed fra bl.a. opkøbere fra det vigtige tyske marked deltager 54 danske eksportvirksomheder i det største økologiske eksportfremstød nogensinde. Blandt dem er Thise Mejeri, der i morgen på messen får en fornem international pris for selskabets nye bløde økologiske specialost, Bernstein Grubé. Det er en videreudvikling af Thises populære ravost, der bliver lagret i Hjerm Kalkgrube.

»Vi håber, at osten, der er lagret i Hjerm Kalkgrube, med tiden bliver lige så stor succes som vores vesterhavsost, der er Thises mest sælgende specialost. Hver uge sælger otte til ti ton af den. Successen er så stor, at vi har kronisk mangel på vesterhavsoste,« siger Mogens Poulsen, én af Thise Mejeris repræsentanter på BioFach.

Den nye Bernstein Grubé bliver solgt i Irmas butikker og hos ostehandlere. Osten er nu på vej til det tyske marked, som er Thises vigtigste eksportmarked. Adm. direktør Poul Pedersen og salgsdirektør Peder G. Jessen modtog osteprisen på BioFach.

En anden dansk deltager på fødevaremessen er den nye virksomhed, Plantemageren i Hvidovre, der producerer økologiske chiliprodukter og flydende urter, bl.a. chilisovs og chilisalt. Gartnerivirksomheden er klar til at sætte skub i produktionen. Økomessen bliver den første prøve på, om udenlandske indkøbere er klar til at lave aftaler med Plantemageren.

Naturli’ Foods fra Aarhus deltager ligeledes. Firmaet lancerer her et 100 procent plantebaseret produkt, »Økologisk Smørbar«, lavet på raps-, kokos- og sheaolie og mandelsmør.

»Det er et produkt, som ikke findes på markedet i dag. Det vil være dejligt, hvis vores produkt gennem præsentationen på messen kan blive en døråbner på markederne i bl.a. Tyskland, England og Skandinavien,« siger marketingdirektør i Naturli’ Foods, Mikael Pilgaard.

Danmark er med en økologisk andel af det samlede fødevaresalg i dagligvarehandelen på 8,4 procent verdens førende økologi-nation. På anden- og tredjepladsen ligger Schweiz og Luxembourg med en økologisk markedsandel på henholdsvis 7,7 og 7,5 procent.

Det viser en ny international rapport fra det schweiziske forskningscenter FiBL og den internationale økologiske organisation, IFOAM. Opgørelsen dækker 2015.

»Danmark har er en global førsteplads, vi kan være utroligt stolte af. Først og fremmest er det et vidnesbyrd om, at danskerne i høj grad ønsker at tage ansvar med deres fødevareindkøb og gøre en forskel for naturen og miljøet samt sikre et godt liv for dyrene. Samtidig er vores økologiske førsteplads et klart signal til eksportmarkeder i hele verden om, at danske øko-virksomheder producerer spændende kvalitetsfødevarer, der er populære hos forbrugerne,« siger Per Kølster, formand for Økologisk Landsforening.