Dansk LED-succes lægger sig ud med de store selskaber

Danske Hesalight er i konflikt med en række store danske selskaber, som virksomheden bruger som kundereferencer. Selskaberne afviser nemlig at være kunder hos iværksættersuccessen.

Direktør for Hesalight Lars Nørholt Fold sammen
Læs mere

Lampeselskabet Hesalight har været en funklende stjerne på iværksætterhimlen. Ifølge virksomheden, der sælger LED-belysning, har de nøglekunder som Arla, Novo Nordisk, Coop og A.P. Møller i stald, men nu afviser selvsamme selskaber at være iværksætterstjernens nøglekunder.

Det skriver Børsen.

»Vi har meget svært ved at genkende, at vi skulle være nøglekunde hos dem, da vi ikke har kunnet finde en eneste faktura her på hovedkontoret. Og vi bryder os ikke om, at de bruger Arlas logo uden at få lov til det,« siger Theis Brøgger, pressechef hos Arla til Børsen.

De angivelige nøglekunder er blevet brugt til at skaffe investorer til selskabets erhvervsobligationer, for de er skrevet ind i det materiale, Hesalight har udleveret til kommende investorer, skriver Børsen. Men virksomhederne er ikke enige i, at de skulle være såkaldte nøglekunder hos lampevirksomheden.

Hesalights stifter og administrerende direktør, Lars Nørholt, tager kritikken helt roligt.

»Alle de navne, der er nævnt, er kunder, vi har solgt til enten direkte eller indirekte. De har vores løsninger. Og så kan det godt være, at nogle kun har 50 rør, men for os kan det stadig være en nøglekunde,« siger han til Børsen.

På trods af stormvejret ligner Hesalight et sandt iværksættereventyr. Ordrebøger fulde af bestillinger fra hele verden på virksomhedens lysrør, spots og pærer, et overskud på 46 mio. kroner alene i andet halvår af 2014. Og i februar i år meldte virksomheden sig klar til et helt eller delvist salg og allierede sig med finance-rådgiveren Atrium i jagten på potentielle investorer. Virksomheden fra Roskilde er i gang med at skrive historie, men spørgsmålet er, om der er slået skår i selskabets troværdighed.

Hesalight sælger LED-belysning til kontorer, hospitaler og hoteller. Virksomheden har en særlig finansieringsmodel, hvor kunderne kan betale af på LED-løsningerne i samklang med de besparelser på el, der følger med brugen af LED-belysning. En del af succesen forklares netop med denne finansieringsmodel.