Dansk lampe-ikon lider under trængte italienske ejere

Alvorlige økonomiske problemer præger Louis Poulsens italienske ejer, og det svækker Louis Poulsens muligheder for at investere i fremtiden.

Artikel om belysning til Urbans boligtillæg. Interview med forfatter til bogen 'Sans for lys' og medarbejder hos Louis Poulsen, Lisbeth Mansfeldt. Fold sammen
Læs mere
Foto: Morten Germund
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Louis Poulsen tjener for få kroner til at investere nok i fremtiden. Samtidig er der ingen økonomisk hjælp at hente hos selskabets italienske ejer Targetti Sankey, der er havnet i en dyb krise. Efter store tab har bankerne konverteret store dele af Targettis gæld til aktier og fået indflydelse på virksomheden. Den administrerende direktør er blevet afsat, en fyringsrunde er blevet gennemført, og lige nu arbejder en ny topchef på at lægge en redningsplan, der skal sikre virksomhedens overlevelse.

»Italienerne er pressede, og de er væsentligt mere pressede, end vi er. Det hænger sammen med, at de primært opererer på de sydeuropæiske markeder, som er markant mere pressede end vores markeder,« siger Søren Schøllhammer, vice president hos Louis Poulsen til Berlingske Business.

Dårligere end ventet

Den italienske belysningsvirksomheden Targetti Sankey købte sammen med kapitalfonden 3i Louis Poulsen Lighting for 1,3 milliarder kroner i 2007.

Sammensmeltningen af de to belysningsvirksomheder skulle styrke salget af begge virksomheders produkter på hinandens markeder. Men så kom finanskrisen, byggeriet gik i stå, salget styrtdykkede, og købet af Louis Poulsen har vist sig som en markant dårligere investering end ventet.

»Italienerne købte os på et tidspunkt, hvor de fleste troede, at træerne groede ind i himlen. Det betyder, at koncernen har båret rundt på en stor gældsbyrde, som har været vanskelig at honorere,« siger Søren Schøllhammer.

Tilmed er salget på Targettis egne sydeuropæiske markeder faldet markant, og efter at have balanceret på randen af konkurs i flere måneder er en del af Targetti Sankeys gæld til bankerne blevet konverteret til aktier, der giver bankerne indflydelse på ledelsen af virksomheden.

»Det har betydet, at Lorenzo Targetti, der tidligere sad som både administrerende direktør og bestyrelsesformand, har måttet træde af som administrerende direktør og overlade posten til en anden,« siger Søren Schøllhammer.

Tilmed har italienerne været tvunget til at gennemføre en fyringsrunde, og der arbejdes i disse uger på at nå til enighed om en plan, der skal sikre virksomhedens overlevelse.

Mens italienerne kæmper for koncernens eksistens, kan Louis Poulsen ikke forvente sig særlig meget opbakning fra sine ejere i Firenze.

»Vi har nogle hensyn, vi har været nødt til at tage, når koncernen er presset. Det sætter visse begrænsninger i forhold til at investere i nye og eksisterende markeder,« siger Søren Schøllhammer, der ærgrer sig over situationen.

Der skal vækst i toplinjen

»Jeg så gerne, at vi investerede yderligere i både nye og eksisterende markeder. Vi skal have vækst i vores toplinje. Det er vores store opgave nu, hvor den har ligget nærmest fladt i tre år,« siger han om omsætningen, der fra 2008 til 2009 dykkede fra 507 millioner kroner til 385 millioner kroner, og siden har befundet sig i det niveau.

Af årsrapporten fremgår det, at Louis Poulsen i 2012 investerede 21,5 millioner kroner i udviklingsaktiviteter, og at »investeringerne vedrører primært udvikling af nye belysningsprodukter«.

Der er ikke anført, hvad der særskilt er brugt på investeringer i eksisterende og nye markeder, men ifølge Schøllhammer er der tale om investeringer af den slags i et »begrænset niveau«.