Dansk juicekæde stormer frem i Sverige - vil løfte salget med 140 procent

Joe & the Juice har fuld fart på i Sverige og har alene i 2016 åbnet 13 juicebarer på den anden side af Øresund. Kæden har fået kritik for dyrke en udpræget machokultur og modvilje mod at tegne en kollektiv aftale med sine ansatte, men svenskerne er trods kritikken tilsyneladende meget glade for den danske juicekæde.

Det går strygende i Sverige for danske Joe and the Juice og kædens administrerende direktør, Kasper Basse. Fold sammen
Læs mere
Foto: Nikolai Linares

Svenskerne er vilde med dansk juice. Den danske juicekæde Joe & the Juice brager af sted på den anden side af Øresund og åbner den ene juicebar efter den anden. Den danske virksomhed har fået kritik for at fremelske en machokultur og modvilje mod at indgå en kollektiv aftale med sine ansatte, men de svenske kunder fortsætter med at strømme til.

Ifølge den svenske avis Dagens Industri regner Joe & the Juice i år med at lande en omsætning på omkring 100 mio. kr i Sverige. I 2015 solgte juicekæden for 59 mio. kr. For det kommende år siger prognosen ifølge Dagens Industri, at den danske juicekæde vil omsætte for omkring 141 mio. kr. Det betyder i runde tal, at salget i Sverige forventes at stige med omkring 140 pct. på to år.

Joe & the Juice fik i oktober en økonomisk saltvandsindsprøjtning fra USA, da den amerikanske kapitalfond General Atlantic købte sig ind i det succesrige danske juice-koncept. Andelen og prissætningen er fortsat ukendt. Den amerikanske kapitalfond er blandt andet kendt for sit medejerskab af Uber, Snapchat og Airbnb.

Joe & the Juice startede i livsstilsbutikken Rue Verte i Ny Østergade 11 i København i 2002. Det skete med et enkelt koncept: Friskpresset juice og kaffe, der blev serveret af unge, mandlige bartendere.

Og den opskrift har vist sig at være bæredygtig i både Danmark og udlandet. Joe & Juice har omkring 170 juicebarer over hele verden. Hovedparten ligger i Skandinavien og Storbritannien.

Joe & the Juice-direktør Kasper Basse fortalte i et interview med Berlingske Business i efteråret, at det er planen, at den danske juicekæde skal åbne omkring 300 nye butikker i løbet af de kommende tre år.