Dansk iværksætter gør konferencer tilgængelige for hele verden

Serieiværksætteren Martin Ferro-Thomsen forsøger at knække koden og gøre event og konferencer til en oplevelse, der også kan hentes på nettet. Virksomheden er netop gået ind i anden fase og er ved at gøre sig kendt verden over.

Martin Ferro-Thomsen, der står bag iværksættevirksomheden Conferize, der er i fuld gang med at udvikle en digital løsning, der skal samle informationer om alle konferencer i hele verden for at skabe et bedre overblik. Foto: Malte Kristiansen Fold sammen
Læs mere

Det handler om at give langt flere mennesker adgang til viden, der traditionelt blot har været en lille skare forundt.

De informationer, netværk og den viden, der bliver forløst ved konferencer kloden over hver uge, skal ud til et bredere publikum.

Det er tanken bag serieiværksætteren Martin Ferro-Thomsens nyeste virksomhed Conferize. Der er tale om en digital tjeneste, som han netop har lanceret i en betaversion og dermed i disse uger er ved at præsentere til verden.

Målet er, at alle større, nicheorienterede og interessante konferencer skal samles på platformen, hvor brugeren kan følge med både live og efterfølgende.

Tjenesten samler alt relevant indhold fra arrangementet og giver brugeren mulighed for at få præsentationer, se youtube-klip fra foredrag og læse det meste delte fra Twitter om konferencen. Samtid er der mulighed for at bloggere og medier kan lægge indhold ud på platformen.

Lige nu findes der 20.000 indlægsholdere fra omkring 5.500 events på sitet, men med over 1,5 millioner events i verden er der muligheder for langt mere vækst.

»Vi skal være markedsledende på det her område, og USA samt Storbitannien er vores hovedmarkeder,« lyder ambitionen fra Martin Ferro-Thomsen, der etablerede selskabet Conferize sidste år, men har udviklet på platformen i over to år.

Martin Ferro bevæger sig ikke i helt ukendt land. For han er en af stifterne bag Issuu, der er en publiceringsplatform for magasiner på nettet. For nogle år tilbage blev Issuu i Time udråbt til en af de 50 mest lovende sites i verden, og i dag har Issuu flere end 11 millioner publikationer på deres platform og har ambitioner om at blive for digitale magasiner, hvad youtube er for videoklip.

Martin Ferro-Thomsen trak sig ud af virksomheden sidste år for at hellige sig et nyt iværksætterprojekt. Er dog stadig medejer af Issuu og peger på en række lighedstegn ved de to forretningsideer.

»Issuu er blevet et værktøj for en stor del af verdens udgivere og har nu en enorm mængde indhold. Det er lykkedes at samle en masse unik viden, som ikke før var tilgængelig på samme måde. Vi gør jo på mange måder det samme for konferrenceindustrien. De har ikke tidligere fundet en vej til effektivt at dele indholdet med andre end de få, som reelt dukker op til konferencen. Det er det, vi skaber nu, og samtidig laver vi et sted, hvor man som bruger kan finde meget specifik viden,« forklarer Martin Ferro-Thomsen.

Han vurderer, at arrangører af konferencer kun når ud til en tiendedel af det potentielle kundegrundlag, og ved at skabe en platform med højdepunkter og debatter fra og om konferencen gør man ganske enkelt det fysiske produkt mere værd. Særligt for sponsorer.

»Det, der gør en digital forretning noget værd, er, hvis man ved noget om brugerne. Vi kommer til at sidde inde med en masse viden om, hvad brugerne interesserer sig for. Bare det, at vi kan præsentere lignende konferencer til en bruger, har jo en høj værdi,« forklarer Martin Ferro-Thomsen.

Event- og konferencebranchen er en enorm pengemaskine, og ingen steder er den større end i USA. Derfor er det også markedet, som Conferize har blikket vendt mod. Det krævede en amerikansk forretningspartner, og han er fundet i skikkelse af Colin Crawford. Han har tidligere været chef for Macworld, hvor han har arbejdet med Steve Jobs, og senere har han været leder hos IDG, der står bag adskillige IT-konferencer.

Det samarbejde er et resultat af flere besøg i Silicon Valley, hvor Martin Ferro-Thomsen forrige år var en af de 60 udvalgte iværksættere blandt flere end 1.000 ansøgere, der fik mulighed for at præsentere sin forretningsidé på tech-konferencen DEMO.

Ambitionen bakkes op af en række danske business angels samt seed-kapital og en pose penge fra Accelarace, der er et udviklingspogram under forskerparken Symbion.