Dansk internetfirma solgt for halv milliard

Stiftere, ejere og medarbejdere i det dansk-ejede, paneuropæiske internetfirma Goviral er blevet mangemillionærer.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Giganten AOL har ifølge TechCrunch overtaget internetselskabet Goviral for en samlet købesum på 96,7 millioner dollars.I dagens kurs svarer det til 526 millioner kroner.

Fra den spæde start i 2001 er Goviral i dag vokset til en international virksomhed med 75 medarbejdere, hvoraf hovedparten sidder i kontoret i London. Udover Storbritannien er Goviral aktiv i Danmark, Frankrig, Spanien, Sverige og Tyskland.

Govirals fik for to år siden en kapitalindsprøjtning fra Silicon Valley, hvorfra venturefirmaet Kennet kom ind i ejerkredsen med en 34 procent stor andel.

De øvrige dele af selskabet er ejet af de to stiftere Henrik-Gerner Balder Olrik, Claus Moseholm Jørgensen samt de to ledere Jimmy Maymann og Rene Efraim Rechtman. Desuden har medarbejderne en samlet post på ti procent af aktiekapitalen – en andel, som altså nu indbringer dem en samlet sum på 50 millioner kroner.

Købesummen består af 74,1 millioner dollars som egentlig betaling samt en såkaldt earn-out på yderligere 22,6 millioner dollars.

Goviral blev stiftet med det erklærede formål at udvikle internet-reklamevideoer, der var så sjove/mærkelige/provokerende, at man kunne få folk til at videresende dem til hinanden i stor, viral stil.

Første film, Goviral fik gjort virkeligt viral, var en sær reklamespot for antivirusfirmaet Bullguard. I filmen så man en nøgen man blive angrebet af en vagthund, der tilsyneladende bed sig fast i hans kønsdele.

En anden af Govirals film, som skaffede selskabet opmærksomhed, er denne oddyse på Sortedamssøen i København, hvor nogle ungersvende surfer på kæmpebølger takket være en stang dynamit (Se under artiklen).

Da de store hits ikke var helt nemme at masseproducere, udviklede Goviral sig til en noget anden forretning, hvor firmaet tilbyder en platform, hvorfra firmaer kan distribuere video til bestemte målgrupper.

I en udtalelse fra AOL siger Kate Burns, der har titel af sebior vicepresident, :

“Video er centralt for AOLs strategi for forbrugerområdet, og Goviral har skabt en utrolig overbevisende platform, der giver målbare og omkostningseffektive løsninger til udgivere og reklamekunder.”