Dansk Industri skriger på alternativer til DSB

Regeringen sidder på hænderne, når de tøver med udsætte DSB for konkurrence, mener Dansk Industri. De vurderer, at en konkurrenceudsættelse kan give årlige besparelser på knap 1 milliarder kr.

Foto: Henning Bagger
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det er ikke i kridthuset, man skal lede, hvis man søger efter DSB i disse dage. Juletogdriften var rent kaos med aflysninger, forsinkelser og rasende kunder. Selv transportminister Hans Chr. Schmidt (V) var ude med riven af DSB, der ifølge ministeren skal udsættes for mere konkurrence på de større og vigtigere ruter for at optimere markedet og kundeservicen.

Den udmelding bakkes op af Dansk Industri (DI), der savner alternativer på de store togstrækninger mellem København, Odense, Århus og Aalborg.

”Konkurrenceudsættelse er lige, hvad vi mener, der skal til. Vi vil se lavere priser, mere innovation og frem for alt også kundeorienterede trafiktilbud, forklarer branchedirektør i DI Transport, Michael Svane.



Han peger på, at der i konkurrenceudsættelsen er udsigt til en effektivisering, som kan føre til årlige besparelser i størrelsesordenen 900 millioner kr.

”Det er oplagt, at lade andre operatører komme til, når det gælder dækningen af hovedstrækningen København-Odense-Århus-Aalborg. Vi så også gerne en konkurrence-udsættelse af S-togene,” slår branchedirektøren fast.

Hidtil har regeringen undslået sig i forhold til at komme i gang med konkurrenceudsættelse af togdriften med argumenter om, at det er en meget dyr investering med at få omlagt hele signalsystemet landet over, og at det derfor er bedre at vente med konkurrenceudsættelsen indtil omlægningen af signalsystemet er overstået.



Det argument giver dog ingen mening hos DI Transport.

”Vi behøver aldeles ikke at vente på, at omlægningen af signalsystemet er ovre. Vi kan sagtens sideløbende gå i gang med at få det længe ventede løft af den kollektive trafik, som en konkurrenceudsættelse vil føre til,” lyder det fra Michael Svane.

Udmeldingen fra DI får sikkert Arriva til at slikke sig om munden. De har siden 2003 stået i spidsen for dele af en succesfuld togdrift i Jylland, og selskabet har tidligere meldt ud, at de er mere end interesseret i at give DSB kamp til stregen ved at lægge billet ind på de større strækninger i Danmark.