Dansk højttaler hitter hos Apple

En lille bærbar og trådløs højttaler ved navn ZIPP, produceret af den danske virksomhed Libratone, er blevet et gigantisk salgshit hos Apple Stores over det meste af verden.

CEO Tommy Andersen, Libratone Fold sammen
Læs mere
Foto: Claus Bech
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Med kun tre år på bagen har Libratone med sine trådløse AirPlay- højttalere i attraktivt design givet B&O og mange andre store spillere i audiobranchen baghjul. Virksomhedens nyeste produkt, den lille ZIPP, er således verdens hurtigst sælgende trådløse højttaler.

En af hemmelighederne bag den danske virksomheds succes er, at man ud over den avancerede trådløse teknik også har satset målrettet på design. For Ifølge Tommy Andersen, CEO og stifter af Libratone, er indkøb af lydudstyr til hjemmet ikke længere kun mændenes domæne.

"Kvinder får større og større indflydelse på, hvad der købes ind til hjemmet - inklusiv det, der bliver sat ind af lydudstyr. Men skal man tale til kvinderne, skal man bruge et andet designmæssigt sprog end til mændene. Mænd køber performance. Det skal være stort, det skal se ud af noget, og det skal lyde af noget. Og så skal det helst have et maskulint udtryk. Problemet er bare, at manden ikke længere kan komme afsted med at sige:

"Jeg vil havde de her to store kasser og det her anlæg." Det går ikke længere, hvilket jeg også selv har erfaret," siger Tommy Andersen, som stiftede Libratone for tre år siden og allerede på idestadiet solgte ideen til Apple, som indgik et opsigtsvækkende samarbejde med den danske virksomhed.

Fra 2011 til 2012 fordoblede Libratone sin omsætning til 60 mio. kr., og i dag sælges virksomhedens trådløse højttalere i over 1.000 butikker på verdensplan, herunder i Apple Stores og Apple Stores Online i USA, Europa, Mellemøsten og Asien.

Læs interviewet med Tommy Andersen i Business Søndag.