Dansk hjernegymnastik hitter som app

Den danske app-udvikler Brain+ har international succes. En halv million brugere har downloaded deres app, og Apple har givet et skulderklap med kåring af appen som »Bedste Nye App«.

Hjernerne bag appen. Fra venstre: Kim Baden-Kristensen, Rasmus Højengaard og Ulrik Ditlev Eriksen. Foto: Erik Refner Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

»Undskyld, hvad er det nu, du hedder?« Det er en velkendt, pinlig situation at rende ind i en bekendt, man ikke lige kan placere, mens han eller hun taler ufortrødent videre om, hvor hyggeligt det var, sidst man sås.

Hukommelsen er en vigtig del af dagligdagen, og den kan trænes og forbedres. Det fandt medstifter af den danske app Brain+, Kim Baden-Kristensen, ud af, da han i 2011 sad på en café i London og læste en bog om hjernen i forandring.

Sammen med medstifter, Ulrik Ditlev Eriksen, og førende forskere inden for neurovidenskab fra Københavns Universitet, har han udviklet en app med spil, der fungerer som hjernegymnastik for folk i alle aldre. Og Brain+ er blevet en kæmpe succes. Apple har valgt den som »Bedste Nye App« i 44 lande og 125 internationale App Stores i løbet af juli og august, og i disse dage runder Brain+ en halv million downloads.

»Det buldrer derudad med over 50.000 downloads om dagen,« siger medstifter Ulrik Ditlev Eriksen.

I det ene spil, »Kaptajnens udfordring«, træner brugeren sin opmærksomhed og korttidshukommelse ved at styre et skib sikkert gennem et farefuldt hav. I spillet »Husk mig« trænes langtidshukommelsen til bedre at kunne huske personlige informationer om en masse nye mennesker. I det sidste og nyeste spil, »Fresh Frog«, trænes evnerne til at planlægge og løse problemer.

»Før så man jo ikke andre muligheder end at gå i skole, når man skulle træne sin hjerne, men her er der virkelig en mulighed for at træne dele af hjernen, man bruger hele tiden i dagligdagen med generaliserbar effekt,« siger Ulrik Ditlev Eriksen.

»Men det vigtigste for os er, at vi har den videnskabelige del med. Det var et af de huller, vi så på markedet af digital hjernetræning,« siger den anden stifter Kim Baden-Kristensen.

Den nyeste viden viser, at hjernen kan genoptrænes med fysiske øvelser og holdes skarp hele livet igennem.

Indtil videre er meget lidt af denne viden omsat til træningsværktøjer, forklarer stifterne bag Brain+, som ikke mener, de har ret mange konkurrenter – og slet ikke i Danmark.

»En af de ting, der adskiller os fra de få konkurrenter, vi har på markedet, er, at vi tilføjer mange nye ting til appen, mens andre vælger kun at fokusere på én ting. Det kan forhåbentligt få folk til at blive hængende på længere sigt, at de kan flere ting derinde. Det kan engagere folk, at jo flere gange, de bruger appen, jo bedre bliver deres hjerne,« siger Rasmus Højengaard, der har designet appen. Det er lidt som at løbetræne. Jo flere gange, man træner, jo bedre bliver formen.

»Vi ser et rigtig stort behov og stor interesse hos de ældre. Ens kognitive evne falder dramatisk, når man går på pension. Det kan man mærke på, at man har svært ved at huske ting. Det er både langtids- og korttidshukommelsen, der reduceres, fordi man ikke udfordrer hukommelsen på samme måde længere. Det skaber et meget konkret behov hos de ældre,« forklarer Ulrik Ditlev Eriksen, der oplever, at rigtig mange fra det ældre segment efterhånden har iPad.

»Så er der også den brede arbejdende gruppe, der gerne vil præstere bedre på jobbet og forbedre sine chancer erhvervsmæssigt. Vi kan se, at vores brugere er ret jævnt fordelt på alder. Vi har alt lige fra teenageren til den 80-årige, der træner en time om dagen,« siger han.

Men de stolte skabere af Brain+ vil ikke kun lave spil.

»Vi vil også brede konceptet ud i noget, der selvfølgelig er relevant, men som er en helt anden oplevelse. Vores app er jo tiltænkt alle, men da det ikke er alle, der spiller spil, skal der være andre måder at tiltrække folks interesse på,« siger Kim Baden-Kristensen.

»Noget, som vi også gerne vil, er at formidle viden om, hvordan hjernen fungerer, og formidle teknikker, enhver kan bruge til at træne hjernen. Vi kommer til at lave en serie programmer, der tilføjes til den nuværende app. Det er nogle små smart-sessions, som man kan lytte til på vej til arbejde. Til hver teknik hører der en øvelse til, som man kan gå ud at bruge på arbejdet eller derhjemme. Eksempler er repetition eller power napping,« siger han.

Brain+ skal fremover også bruges til genoptræning af hjerneskadede. Lige nu er appen tilgængelig til iPhone og iPad, men hjernetræningsspillene udkommer til Android inden for et halvt år. Virksomheden leder efter dygtige og strategiske investorer, der kan være med til at bygge videre på succesen de kommende år.