Dansk hjemmeside omsatte sidste år for 286 milliarder kroner – men det er kun begyndelsen

Mærsk har overstået den først fase på vejen mod at blive en moderne techvirksomhed. Hjemmesiden maersk.com er blevet en verdens største salgsplatforme, og i et interview med Berlingske giver selskabets centrale it-ingeniør sit bud på, hvad fremtiden vil bringe.

Hjemmesiden maersk.com er blevet en verdens største salgsplatforme. Herfra bliver der bestilt plads på containerruter over hele kloden. Jonas Walzberg/AP/Ritzau Scanpix

Der blev solgt for 286 milliarder kroner på maersk.com i løbet af 2021. Det gør siden til en af verdens største salgsplatforme og et af eksemplerne på den store digitale forandring, som Mærsk er gået igennem siden strategiskiftet i 2016.

Websiden har de senere år været gennem en nærmest eksplosiv vækst, og står nu for hele 60 procent af den danske virksomheds samlede omsætning. Alene i fjor blev der solgt næsten dobbelt så mange ydelser på siden som året før.