Dansk hitspil ligger på hver fjerde telefon i verden

Succesen »Subway Surfers« er dansk og har gjort selskaberne bag til millionforetagender som bevis på, at spil ikke – kun – er for sjov.

Erhvervs- og vækstminister Troels Lund Poulsen kommer på besøg hos SYBO, som står bag spilsuccesen Subway Surfers, for at tale med adm. dir. Mathias Gredahl Nørvig om fremtiden for spilbranchen i Danmark. Et af de seneste skud på stammen er Pokemon Go, der blandt andet bliver spillet flittigt i Universitetsparken ved Christiansborg. Fold sammen
Læs mere

Titusinder går forbi dem hver dag uden at kikke op. Men millioner ­verden over henter hver dag deres spil ned på deres mobiltelefoner. »Subway Surfers«, hvor figurerne spæner ned ad jernbaneskinnerne forfulgt af inspektøren og hans hund, var sidste år verdens mest hentede mobilspil – og det bliver det formentlig også i år, trods Pokémon Go­-verdensplagen.

Verdens mest hentede spil

Det spår Mathias Gredal Nørvig, administrerende direktør for spil­firmaet Sybo, som har til huse øverst i Jorcks Passage langs Strøget i ­København. Han omsatte sidste år for 200 millioner kr. og kunne præstere et overskud på 170 millioner takket være netop »Subway Surfers«, som i 2015 var verdens mest hentede spil på tværs af alle platforme.

»Det bliver det sikkert også i år. Det bliver hentet en halv million ­gange om dagen, og vi har 120-140 millioner månedlige brugere, fordi »Subway Surfers« ikke har nogen ­udløbsdato. Vi ligger på hver fjerde eller femte telefon i verden,« siger Mathias Gredal Nørvig, som kom til som tredje mand i direktionen for to et halvt år siden.

Sybo er siden stiftelsen i 2011 ­vokset fra to til 60 ansatte, og alene det seneste år er seks nye kommet til, så medarbejderne nu dækker 17 nationaliteter. Kun fem ansatte er undervejs holdt op.

Det er alvor for sjov

En tredjedel af indtægterne fra spillet, der er udviklet sammen med ­aarhusianske Kiloo, stammer fra, at folk køber noget i spillet, mens to tredjedele kommer fra reklamer. ­Sybo og Kiloo deler indtægterne ­ligeligt.

Det koster i dag mellem 15 og 25 millioner kr. at udvikle et nyt spil, og der går omkring en måned, fra en ny figur bliver tegnet på samme ­måde, som Disneys tegnere og animatorer gør det, til den er klar til at kunne bruges, og lige nu føjer Sybo en ny by til hver måned. Cubas ­hovedstad, Havana, står næst på ­listen, efter at Island lige er kommet til.

Sybo arbejder nu på at bruge spil­universet til f.eks. at få produceret små figurer og andet legetøj, bruge figurerne på T-shirts og skabe en TV-serie om det kammeratskab, som spillet bygger på, med afsnit på 11 eller 22 minutter, som ventes at kunne få premiere i begyndelsen af 2018.

Ikke kun for sjov

Men spil er ikke – kun – for sjov.

»Vi håndterer flere data end f.eks. Danske Bank,« fastslår Sybo-direktøren, som også mener, at Sybo ­bidrager godt til statskassen:

»Vi har siden 2012 betalt omkring 156 millioner kr. i skat og ligger vel på top 50-listen over største skattebetalere herhjemme. Spil er en forretning, men det, vi laver, skal altid gå hånd i hånd med kreativitet. Vi vil gerne komme med noget, der er så lækkert, at man gerne vil købe det til sine egne børn,« understreger Mathias Gredal Nørvig.