Dansk guldmobilproducent får hjælp fra superekspert

Lumigons nye smartphone er allerede forudbestilt i stort antal, når den om få uger sendes på markedet, og nu henter selskabet en af de største danske mobilkapaciteter ind i bestyrelsen.

Russiske rigmænd og arabiske millionærer samt enkelte danskere vil gerne skille sig ud med den danske smartphoneproducent Lumigons nyeste telefon, T3, en Android-telefon med nye funktioner som nattesyn. Telefonen kan fåes guldbelagt og med indgraveret navn. Foto: Lumigon Fold sammen
Læs mere

Den nye, danske producent af guldbelagte mobiltelefoner, Lumigon, har allerede solgt den første produktion på 30.000 nye T3-telefoner, som er klar til levering sidst på måneden, og henter nu samtidig en af de største mobileksperter ind i sin bestyrelse.

Den 51-årige serieiværksætter Juha Christensen, som stod bag Symbian-softwaren, som gjorde Nokia kæmpe stor som mobilproducent, og siden var siden en vigtig spiller i Microsofts mobilstrategi som en af de højestplacerede danskere hos softwaregiganten, skal nu bistå med at få Lumigon ud i verden.

Direktør: Vi vil være alternativet

»Han er et godt løft hos os og bekræfter, at vi har fat i noget af det helt rigtige. Vi forventer gennem ham at få adgang til langt flere folk, og at han kan hjælpe os med at pege i den rigtige retning. Jeg er jo bare entreprenør,« siger Lars Gravesen, stifter af og administrerende direktør for Lumigon, som nu har 25 ansatte, frem for alt ingeniører og softwareudviklere, på kontoret i Københavns sydhavn, lige over for den finske mobilgigant Nokias tidligere udviklingskontor.

Her er den nye T3-mobiltelefon til 5.900 kroner som grundmodel blevet designet, om end selve produktionen sker i Kina. Den 145 gram tunge og 4,8 tommer store T3 Android-telefon med 128 gigabyte lagerplads som standard er den første i verden med såkaldt nattesyn, så man kan fotografere og filme, selv om det er helt mørkt.

»Vi skiber den af sted fra sidst på måneden. Lige nu kører fabrikken i Kina kvalitetscheck, men første produktion på 30.000 er solgt. Vi kommer ikke til at sælge 100 millioner telefoner, men vi vil gerne være alternativet, der kommer med noget innovativt og nyt. Det skal være cool at have en smartphone fra Lumigon,« siger Lars Gravesen, som stiftede Lumigon i 2010.

Højrisikoprojekt - med muligheder

Og det er ikke så utopisk, som det umiddelbart kunne lyde, mener teleanalytiker John Strand, direktør i Strand Consult, som rådgiver teleselskaber verden over.

»Lumigon er et spændende projekt, som folk lidt har opfattet som Swipp i forhold til Mobile Pay. Hvis en dansk virksomhed skulle kunne få en chance på dette marked, er Lumigon et kvalificeret bud - det bedste bud her i regionen i lang tid. Det er som udgangspunkt er et højrisikoprojekt, men de, der bakker selskabet op, er villige til at tage den risiko. Dermed ikke sagt, at det bliver en succes, men Juha Christensen kan bidrage med en unik viden og har et netværk som meget få danskere. Han kan gøre en forskel med sin næsten 20 års erfaring og med meget centrale positioner på mobilområdet,« siger han.

Juha Christensen skyder ikke penge i Lumigon.

Tele- og IT-millionæren Michael Moesgaard Andersen, som i 2004 solgte teleselskabet CBB Mobil til Telenor for 175 millioner kroner, har i flere omgange skudt penge i Lumigon. Senest købte han i april i år aktier op, så han nu er næststørste investor. Og han tror fuldtud på et marked for danskproducerede mobiltelefoner, fordi Lumigons telefoner skiller sig ud ved at kunne fåes belagt med guldoverflade i 24 karat eller med diamantudseende, begge dele i øvrigt håndproduceret hos en virksomhed i Farum nord for København.

Ikke fokus på Danmark

»Vi mener at have fundet et nichesegment i den høje ende, hvor vi med nye faciliteter men også med en mere personificeret tilgang til smartphones kan skabe noget nyt, f.eks. i bedre materialer end i dag og med indgraveret navn på siden, og med 128 gigabyte hukommelse kan T3 sælges pænt billigere end en iPhone. Så jeg er ikke i tvivl om, at vi selv med en relativt lille skala kan finde gode nicher på mobilmarkedet. Det er dog vist fair at sige, at vi ikke gør særligt meget ud af det danske marked men primært går efter udlandet. Juha Christensen er nok den største dansker i Silicon Valley-miljøet og nok en af dem i verden, der ved mest om smartphones,« siger Michael Moesgaard Andersen.

Lumigon sendte i 2014 T2 HD-telefonen på markedet. Ifølge Lars Gravesen har Lumigon »omkring ti procent af salget i Danmark«.

»Vi sælger meget i Rusland, Indien, Singapore, USA og Europa og en del i Arabien, ikke blot, fordi Lumigon kan fåes med guld på, men fordi man samtidig ønsker en smartphone, der kan alt det nye.Vi er en nichespiller med et meget lille fedtlag. Vi bruger ikke fem millioner kroner på en videoreklamefilm. Vi kan derfor godt tjene penge, for vi er ikke billige men heller ikke dyre, og vi er ikke tynget af en stor bankgæld. Vi har derimod en investeringskapital, og jeg tror helt klart, at vi godt kan tjene penge, hvis vi fortsætter med innovationen og et smukt design. B&O har produceret fantastiske produkter, men magien er forsvundet, og den vil vi gerne genoplive. Derfor er der plads til en spiller som os, der ikke kommer til at støje som de store,« siger Lars Gravesen.

Det skal lykkes

Det kræver dog store investeringer at komme ordentligt ind på det krævende smartphonemarked. Lumigons senest offentliggjorte regnskab, som gjaldt til udgangen af juni 2015, viste et underskud på 39 millioner kroner mod 21 millioner i underskud året før. Derfor har de efterfølgende penge fra Michael Moesgaard Andersen, milliardærarvingen Christian Dalhøj Paulsen og  Silvan-millionæren Steen Weirsøe været kærkomne for den videre udvikling.

»Mange har peget fingre ad os, men Danmark er nødt til at have noget teknologi her i landet. Derfor flytter vi ikke herfra. Vi vil kæmpe, indtil vi måtte dø. Vi skal have dette op at stå,« siger Lars Gravesen.