Dansk gourmet-bryggeri åbner hanerne i Tokyo

Mikkeller åbner sin sjette øl-bar i Tokyo. Samtidig lancerer bryggeriet en serie, der er eksklusiv for de danske ølentusiaster.

Foto: Betina Garcia. Mikkeller åbner sin sjette internationale ølbar i Tokyo. Foto: Betina Garcia
Læs mere
Fold sammen

»Tænk på træpaneler og bambushåndtag på ølhanerne.«

Sådan beskrives den nyåbnede Mikkeller i en pressemeddelelse.

Det danske minibryggeri udvider og åbner sin sjette internationale ølbar i Shibuya kvarteret i Japan hovedstad Tokyo.

Barens indretning vil som i Danmark adskille sig fra traditionelle værtshuse ved være mere minimalistiske. Men den nyåbnede bar i Japan vil blive tilført et tvist af japansk arkitektur og atmosfære.



»De udenlandske barer handler om at vise, hvad vi kan uden at clashe med den lokale kultur. Det er ikke franchise – vi forsøger at implementere kulturen og vise respect,« forklarer ejer Mikkel Borg Bjergsø.

På baren vil der være et udvalg af Mikkellers mere 700 unikke øl, heriblandt den nye øl »Spontantripleblueberry«, der indeholder 1,5 kilo blåbær per liter øl.

Ud over åbningen i Tokyo planlægger Mikkeller i løbet af 2015 at åbne barer i Barcelona, Los Angeles, Taipei og Aarhus. Dermed er brandet repræsenteret i mere 40 lande på verdensplan. Således ligger salget i de første fire måneder af 2015 70 procent højere end de samme fire måneder for et år siden.

Succesen har dog ikke fået Mikkel Borg Bjergsø til at glemme de danske øl-entusiaster. Eksperimentet  »Small Brew Series« er netop blevet lanceret som en ny øl-serie, der ikke vil være tilgængelig uden for Danmark.

»Det er en ny udfordring, der minder os om at vi skal blive ved med at være kreative og have det sjovt,« siger Mikkel Borg Bjergsø.

En øl i den nye serie har ry for at være den stærkeste øl i Skandinavien med en alkoholprocent på 19,2.