Dansk firma ramt af Mærsk-nedbrud: »Vi holder skindet på næsen«

Transportfirma fra Aarhus fortæller, at det globale hackerangreb, der onsdag ramte Mærsk, også har forgrenet sig i Danmark. Virksomheden har økonomisk holdt »skindet på næsen«, fortæller direktøren for den aarhusianske virksomhed.

Foto: Claus Fisker. Virksomheder, der arbejder på APM Terminals i Aarhus, lider også under det globale hackerangreb, der ramte tirsdag. Foto: Claus Fisker
Læs mere
Fold sammen

Omkring 13.30 tirsdag eftermiddag fik Peer Vestergaard et opkald fra Mærsk. Den danske fragtgigant var blevet ramt af et hackerangreb, og virksomhedens aktiviteter på Containerterminalen på Aarhus Havn var sat ud af drift. Angrebet betød, at Mærsk ikke selv kunne se, hvilke containere der skulle hvor hen og hvornår.

Terminalen på Aarhus Havn betjenes af APM Terminals, som er den del af Mærsk, der er ramt. Peer Vestergaard fortæller, at Mærsk har været »fantastiske« i kommunikationen med Aarhus Container Trucking, som Peer Vestergaard er administrerende direktør for. Virksomheden disponerer over 35 lastbiler.

»For os har det selvfølgelig økonomiske konsekvenser, men vi kan endnu ikke overskue, hvor meget det drejer sig om. Vi kommer herfra med skindet på næsen, fordi vi kunne sætte vores biler til at lave noget andet,« siger Peer Vestergaard.

Det globale hackerangreb ramte tirsdag 75 af APM Terminals terminaler verden over. Og dermed også i Aarhus. Hackerne kommer ind i systemet, hvis bare én computer ikke er opdateret, har eksperter tidligere fortalt til Berlingske. Virussen, der går under navnet Goldeneye, siges at være farligere end den Wannacry, der tidligere i år ramte flere virksomheder samt det britiske sundhedssystem. Angrebet spåes til at koste milliarder af kroner for Mærsk, men nu rammes de virksomheder, der arbejder under eller for dem altså også.

Efter oplysningen fra Mærsk til den aarhusianske virksomhed satte de telefonrunden i værk fra kontoret til vognmandsfirmaets kunder. Aarhus Container Trucking havde både opgaver med at losse og laste skibe på Mærsks terminal den dag, angrebet satte ind. De lastbiler og vognmænd Aarhus Trucking Company disponerer over, blev sat til at arbejde på andre terminaler. Enkelte vognmænd valgte at tage fri eller tage deres bil til service.

»10 sekunder efter opkaldet fra Mærsk går vi i gang med at kontakte de kunder, der skal have containere ind og ud af Mærsk. Vi fortæller dem sandheden: »Mærsk har været udsat for et hackerangreb, og vi holder jer løbende informerede.« Når vi ikke kan disponere biler, så må vi jo kontakte vores kunder,« siger Peer Vestergaard og fortæller, at kunderne havde fuld forståelse for problemerne.

»De (af vores chauffører, Red.), der ikke tog en fridag, har kørt,« siger Peer Vestergaard.

Aarhus Trucking Companys direktør fortæller, at de »lige så stille i dag« regner med at køre igen på terminalen. Mærsk oplyste torsdag morgen, at størstedelen af virksomhedens 76 containerterminaler er i drift, men at nogle ikke kører helt så hurtigt som normalt og med begrænsede funktioner, skriver Ritzau Finans.