Dansk filmindustri skal tænke mere kommercielt og globalt

Viborg er ved at blive et nyt anker i europæisk filmanimation, men succes kommer ikke af sig selv. Den kræver kommercielt fokus, lyder det fra det Oscar-nominerede produktionsselskab Nørlum.

Claus Toksvig Kjaer - producer og partner i animationsstudiet Nørlum - Viborg Fold sammen
Læs mere
Foto: Claus Fisker

Virksomheden Nørlum har opnået det, som andre blot drømmer om i filmbranchen. Nemlig en Oscar-nominering i forbindelse med en af de animationsfilm, den har været med til at producere. Processen har dog lært det lille hold bag selskabet, at det ikke er nok bare at være gode til det, man gør. Man skal også tænke med pengepungen.

Virksomheden har blot fire fastansatte og er sprunget ud af miljøet omkring Viborg Animationsskole. Partner i Nørlum Claus Toksvig Kjær fortæller fra virksomhedens lyse kontorer i de gamle, murstensrøde kasernebygninger, om den læringsproces som han og virksomheden har været igennen i de knap fem år, den har eksisteret.

Europæisk egenart

»Mens man i Hollywood ofte har et stort produktionsselskab, som står bag en film, er det anderledes i Europa. Her er det coproduktioner, hvor en håndfuld selskaber går sammen, laver hver deres del, måske står for den nationale distribution og sørger for at trække på de nationale filmstøtteordninger. Det er meget kompliceret og gør, at der ligger et stort arbejde forud for enhver produktion,« siger han.

Meget benarbejde

De produktionsselskaber, der er en del af en europæisk animationsproduktion, har altså en del benarbejde, de skal igennem, før de når til punktet, hvor de kan hyre de typisk 20 animatorer, der arbejder på et projekt, komme i gang og få afleveret den luns af filmen, de står for. Og den samlede proces løber ofte op i år.

Claus Toksvig Kjær mener, at europæerne kan lære noget af amerikanerne og deres enorme filmindustri.

»Amerikanerne er gode til at tænke stort og for eksempel få merchandise- og spinoff-muligheder indover tidligt i forløbet. Måske allerede inden beslutningen om at lave filmen bliver truffet. Skal vi tjene penge på film, så må man se på den slags. Også fordi vi lever i en verden, hvor indtjeningen er presset af piratkopiering. Alle sten skal vendes,« siger han.

Det er den slags overvejelser, Claus Toks-vig Kjær står foran med sine kommende projekter. Oscar-nomineringen ved seneste prisuddeling for filmen »Song of The Sea« er nu fortid. Virksomheden har vendt sig mod nye projekter, og allerede nu er man ved at gøre klar til udsendelsen af filmen »Longway North«, der igen er en animationsfilm i spillefilmslængde, som Nørlum har produceret en del af.

Netværk er alfa og omega

Selv om den viborgensiske virksomhed tænker fremad så er det med et smil, at Claus Toksvig Kjær beskriver, hvordan det føles at være nævnt i sammenhæng med Oscar-statuetter – og det for årets bedste animationsfilm af spillefilmslængde. Én ting er, hvordan det bare føles at kunne matche kæmpekoncerner som Disney – en anden ting er de døre, det har potentiale til at åbne.

»Animationsbranchen handler meget om netværk. Folk flytter fra det ene projekt til det næste, der er altid produktionsselskaber, som skal finde en samarbejdspartner. Derfor er det ikke dårligt, når man har stået op ad de kendte, og at ens navn bliver kendt,« siger Nørlum-partner Claus Toksvig Kjær.