Dansk film skal afspejle danske værdier

"Markedet er ganske enkelt blevet benhårdt. Vi har computerspil, Internettet og en række udenlandske film. Der er masser af konkurrence," siger bestyrelsesmedlem i Det Danske Filminstitut, der opfordrer filmbranchen til at bruge Internettet i højere grad og desuden afspejle den danske værdidebat.

Den store udfordring for dansk film er i øjeblikket at matche den stigende konkurrence, vurderer Prami Larsen, der sidder i bestyrelsen i Det Danske Filminstitut og er leder af filmværkstedet under Det danske Filminstitut.

"Der er en voldsom konkurrence både fra internationale film, men også fra Internettet og andre underholdningsformer, som ikke kræver, at man lægger 60-70 kroner for en billet. Meget af det er gratis, og man skal ikke cykle gennem byen i regnvejr," siger Prami Larsen.

Ifølge ham skal filmbranchen derfor i langt højere grad udnytte Internettet til lancering og i det hele taget til at gøre opmærksom på sig selv, og at man har et tilbud. Og så skal dansk film i højere grad afspejle den danske debat og danske værdier:

"Danskernes frygt for globaliseringen skal være et større tema i dansk film. Man skal bruge værdidebatten i Danmark, som også skal afspejles i de film, der bliver lavet," siger han og peger på filmene "Bænken" og "Arven".

"De diskuterer, hvad danskhed er, hvilke værdier skal vi bevare, om muslimer er en trussel og så videre," siger han som eksempel på, hvordan film kan afspejle den danske værdidebat.

Tænk også internationalt

Når man træder ind på filmmarkedet, er man oppe imod meget hårde internationale konkurrenter, men det skal ikke afskrække branchen fra at gå ind i kampen.

"Der er også den forretningsmodel, at man laver film, der appellerer til et større marked, men hvor man sammensætter økonomien meget bredt. Der er ikke nødvendigvis en modsætning mellem den rent danske og internationale film," siger han og peger på "Pelle Erobreren" og "Babettes gæstebud" som eksempler.

Først i udgangen af 2007 kommer der en brancheanalyse af den danske filmindustri, hvor det bliver tydeligt, om de populære danske film også har formået at tjene penge.