Dansk Erhvervs IT-ønske får kølig modtagelse

Dansk Erhverv anbefaler at gøre IT og digitalisering til et obligatorisk fag i folkeskolen. Regeringspartiet Venstre er klar til at gøre det til en del af kommende forhandlinger.

Dansk Erhverv, anbefaler, at IT og digitalisering bliver obligatoriske fag i folkeskolen fra 1. til 6. klassetrin. I udskolingen fra 7. til og med 9. klasse bør det være tilgængeligt som valgfag, lyder anbefalingen. Foto: Iris.
Læs mere
Fold sammen

Danmark vil miste økonomiske vækstmuligheder og tabe terræn til andre lande, hvis vi ikke bliver bedre til at udnytte mulighederne med IT og digitalisering.

Det mener erhvervsorganisationen Dansk Erhverv, som på den baggrund anbefaler, at IT og digitalisering bliver obligatoriske fag i folkeskolen fra 1. til 6. klassetrin. I udskolingen fra 7. til og med 9. klasse bør det være tilgængeligt som valgfag, lyder anbefalingen.

På Christiansborg er regeringspartiet Venstre lydhør over for opfordringen fra erhvervslivet. Partiets undervisningsordfører, Anni Matthiesen, er således klar til at gøre IT og digitalisering som obligatoriske fag på skoleskemaet til en del af forhandlingerne om et nyt folkeskoleforlig.

»Udviklingen og efterspørgslen efter flere med kendskab til området er stærkt stigende, så for mig vil det være naturligt at bringe med ind til forhandlingsbordet i forbindelse med et nyt forlig. Det er dét, virksomhederne efterspørger, når jeg taler med dem. Også for de unge vil det være smart, hvis de havde haft mere berøring med det allerede, når de skal vælge ungdomsuddannelse, så de kan vælge rigtigt fra starten,« siger hun.

Anni Matthiesen understreger, at hun ikke taler for at åbne det eksisterende forlig på folkeskoleområdet.

Dansk Erhvervs adm. direktør Jens Klarskov peger på, at det netop er i folkeskolen man kan skabe underskoven og grobunden for fremtidens medarbejdere i erhvervslivet.

IT er det nye internationale sprog

»Mens vi har forstået nytten af at lære engelsk fra en tidlig alder, er den digitale verdens nye sprog, kodning og programmering, forbeholdt alt for få. Situationen i dag svarer til, at vi lærer børnene at læse, men ikke lærer dem at skrive. Derfor skal IT og digitale skaberkompetencer ind i folkeskolen,« siger han.

Der mangler i dag op mod 3.000 IT-specialister hos danske virksomheder, og det vurderes, at tallet i 2020 vil være 8.000 personer.

»Det er selvfølgelig godt, at vi i Danmark er gode til at bruge smartphones og tablets, men vi skal ikke kun forbruge den. Vi skal også producere teknologien og drive udviklingen frem. Derfor skal flere danskere have digitale skaberkompetencer,« siger Jens Klarskov.

Blandt andre politiske partier er man i første omgang tilbageholdende i forhold til at gøre IT til et obligatorisk fag.

Blandet modtagelse

SFs ordfører Jacob Mark anbefaler det som valgfag, mens Socialdemokraterne ifølge undervisningsordfører Annette Lind i højere grad ønsker at gøre det til en integreret del af undervisningen i eksisterende fag.

Dansk Folkepartis folkeskoleordfører, Alex Ahrendtsen, er afvisende over for ideen. Han forklarer, at han i forvejen ofte modtager forslag om obligatorisk undervisning i alt fra menneskerettigheder og seksualitet til dans og bevægelse.

Hos Danmarks Lærerforening har man tidligere oplyst, at programmering i meget lille omfang har været en del af pensum i folkeskolen siden dette skoleår, men ikke alle lærere er endnu klædt på til at undervise i det.