Dansk Erhverv: Lovgivning om selvkørende biler er alt for uambitiøs

Regeringen forventes at vedtage et lovforslag, der åbner op for prøveforsøg med selvkørende biler. Men det er alt for uambitiøst, mener Dansk Erhverv. Desuden viser en undersøgelse, at et mindre flertal af danskerne er positive overfor den nye teknologi.

Foto: TYRONE SIU. Lovforslag om selvkørende biler er for uambitiøst, mener Dansk Erhverv
Læs mere
Fold sammen

Det er ikke længere science-fiction. Snart kan du læse bøger og spille ludo, mens du sidder i det, der engang var førerpositionen i en bil. I Folketinget er de netop nu i gang med at behandle et lovforslag, der - hvis det går igennem som forventet - tillader prøveforsøg med selvkørende biler. Og I en undersøgelse foretaget af Dansk Erhverv svarer hver femte, at de tror, de selv kommer til at køre en tur i en selvkørende bil eller bus om fem år.

Teknologien er stort set køreklar. Den selvkørende bus Olli, der er 3D-printet og kan medtage 12 mennesker, vil Vesthimmerlands Kommune indføre, selvom en aftale med importfirmaet Autonomous Mobility, endnu ikke er lukket. Arriva erklærede sidste efterår, at førerløse busser også er en del af deres fremtid, ligesom de automatiserede køretøjer allerede færdes i bystaten Singapore i taxi-form.

Men lovforslaget er for uambitiøst. Det mener Jesper Højte Stenbæk, der er Fagchef for transport og infrastruktur hos Dansk Erhverv.

»Det er et skridt fremad, men det kan sagtens blive bedre. Der er masser af andre teknologier, der kan bruges på fly, skibe og droner, og det kunne være rart, hvis de også kunne blive testet. Det er i lige så høj grad teknologier og transportmuligheder, der er vigtige,« siger han.

Ifølge undersøgelsen »Er danskerne klar til selvkørende biler?« som er foretaget af Dansk Erhverv, svarer 35 procent af de over 3.000 adspugte, at de selvkørende biler vil få en positiv betydning for samfundet. Omvendt siger 28 procent det modsatte. Og ligesom de 35 procent af respondenterne er Jesper Højte Stenbæk positiv over for selvkørende biler. Men han er ikke tilfreds med, at man skal igennem en besværlig ansøgningsrunde, hvis forslaget bliver til en realitet.

»Hvis man ansøge om et forsøgsprojekt, skal man lave en udførlig liste over vejr- og vejforhold til dem, der skal godkende ansøgningerne. Det mener jeg fjerner muligheden for de små iværksættere. Hvis man er en small-case-virksomhed, så er det ret sjældent, man har mange millioner med i bagagen. Og hvis de skal opfylde alle de krav, så kan det være, vi mister en masse gode ideer, for jeg tror ikke på, de nogensinde kommer i gang,« siger han.

 

Det er Folketingets Transport-, Bygnings- og Boligudvalg, Politiet, Færdselsstyrelsen, Vejdirektoratet og en uvildig ekspert - en såkaldt assessor -  der skal godkende de forslag til projekter, der bliver stillet vedrørende den nye bilteknologi. Transport-, Bygnings- og Boligministeriet Ole Birk Olesen kan godt forstå, Dansk Erhvervs bekymringer vedrørende de små virksomheder, men fastholder prøveordningen som løsning.

»Jeg kan godt forstå erhvervslivets ønske om en lettere godkendelsesproces grundet de mange spændende potentialer, der følger med den nye teknologi, men man ændrer ikke bare færdselsloven og slipper de selvkørende biler løs over én nat. Det er altafgørende, at vi har fokus på trafiksikkerheden, og derfor skal alle forsøg levere dokumentation for, at der ikke kommer til at foregå noget, som kan bringe trafiksikkerheden i fare,« skriver han per mail og fortsætter:
»Vi vil naturligvis stille vejledning til rådighed, og derfor vil vi allerede her i foråret afholde et informationsmøde, hvor alle interesserede er velkomne. Det gælder både kommuner, virksomheder, borgere, potentielle assessorer og så videre.«

Desuden skriver ministeriet per mail, at assessorbegrebet allerede anvendes inden for sikkerhed på jernbanen. I forbindelse med Cityringen i København har Metroselskabet valgt en assessor, som efterfølgende skulle godkendes af Trafik- Bygge- og Boligstyrelsen. Metroselskabet valgte tyske TÜVRheinland. Til sidst oplyser ministeriet, at de firmaer, der har vist interesse for rollen som assessor omkring projekterne om selvkørende biler, primært er danske.

Artikel opdateret 24/3 kl. 16.44 med kommentar og oplysninger fra Trafik- Bygge- og Boligstyrelsen og minister Ole Birk Olesen.