Dansk elbileventyr risikerer at skubbe sorte biler til udlandet

Nyt forslag skal bane vejen for at få hundredtusindvis af grønne biler på gaden herhjemme over de kommende årtier, men de grønne takter kan ende med bare at flytte salget af sorte biler til andre lande, lyder det fra flere sider.

Kommissionsformand Anders Eldrup under kommissionen for grøn omstillings pressemøde i DGI-Byen i København. Fold sammen
Læs mere
Foto: Emil Helms/Ritzau Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

De politiske ambitioner om at få hundredtusindvis eller sågar millioner af grønne biler på gaden i Danmark og dermed slippe af med dieselosere og benzinslugere kan trods de klimavenlige intentioner i sidste ende med at sende sorte biler ud på vejene i andre EU-lande.

Det forklarer aktører i branchen og den kommissionen, der kom med sit udspil til et nyt afgiftssystem mandag, over for Berlingske.

Hvis Danmark ved at gøre det dyrere at købe benzin- og dieselbiler indfører »en national satsning på udbredelse af nul- og lavemissionsbiler«, kan det ifølge kommissionen flytte salget af nye benzin- og dieselbiler til udlandet.

»Øget tiltrækning af nul- og lavemissionsbiler til Danmark kan give producenterne mulighed for at øge salget af konventionelle biler tilsvarende i andre lande,« hedder det på side 24 i rapporten.

Formanden for bilkommissionen, Anders Eldrup, konstaterer, at »bilproducenterne har behov for at sælge et betydeligt antal nulemmissionsbiler for at overholde EUs krav«.

»Hvis vi køber rigtig mange af dem (grønne biler, red.), så behøver de ikke sælge lige så mange i andre lande. Så på den måde er der en lækage,« siger han.

Lækagen, som Eldrup taler om, handler om, hvad dansk klimapolitik medfører af øgede udledninger af drivhusgasser i udlandet.

Selv om der uenighed om, hvor stort problemet reelt er, når det gælder biler, mener flere branchefolk, som Berlingske har talt med, at lækagen er en reel problemstilling.

Blandt dem er Ilyas Dogru, chefkonsulent i bilejernes organisation, FDM. Han forklarer:

EU og bilproducenternes mål og normer for grøn omstilling i bilindustrien går på tværs af alle EU-lande og tager udgangspunkt i biler, der er solgt i EU. Hvis Danmark bruger milliarder på at få flere borgere til at købe grønne biler, vil producenterne tilsvarende kunne sælge flere benzinbiler i andre EU-lande, påpeger chefkonsulenten.

»For Danmarks vedkommende kan man spørge, om det er rimeligt, at bilejere skal betale flere tusind kroner om året for at få markant flere grønne biler på gaden, hvis dette betyder, at der bliver købt tilsvarende flere fossilbiler i Sydeuropa,« spørger Ilyas Dogru.

Chefkonsulenten mener, at politikerne burde koncentrere sig om at presse på i EU for at få endnu flere grønne biler ud på markedet.

»Danmarks bilmarked er på størrelse med Hamborgs, så det danske marked betyder ikke noget for producenterne, men Danmark kunne bruge sin indflydelse i EU på at få skruet op for tempoet,« siger han.

I Dansk Erhverv medgiver Jesper Højte Stenbæk, der er fagchef i Dansk Erhverv, at et kraftigt øget antal solgte grønne biler i Danmark reelt flytter salget af fossilbiler til andre EU-lande.

»Der er en naturlig grænse for, hvor mange fysiske el- og hybridbiler, der kommer ud på markedet i Europa. Hvis mange af de grønne biler bliver solgt i Danmark og Norge, vil salget af benzinbiler kunne flytte til andre EU-lande i stedet,« siger Jens Højte Stenbæk.

Han vurderer dog, at problematikken er begrænset, fordi bilproducenterne skruer produktionen af elbiler i vejret, hvilket betyder, at der på længere sigt kommer tilstrækkeligt mange nye grønne biler på markedet.