Dansk eksport til Sydkorea boomer

Den danske eksport til Sydkorea har boomet i 2015. Det skyldes især, at de små og mellemstore virksomheder har opdaget markedet, vurderer DI. Væksten kommer efter et efterslæb.

Underdirektør for virksomheden DEIF i Skive, Finn Risdahl, flytter til Seoul i Sydkorea for at være tæt på virksom­hedens samarbejdspartnere i landet. ?Foto: Bo Amstrup
Læs mere
Fold sammen

Om 14 dage bliver Skive skiftet ud med Seoul for Finn Risdahl fra den danske virksomhed DEIF. Selskabet, der leverer styringsløsninger til energisystemer på blandt andet skibe, kraftværker og vindmøller, har besluttet sig for at overtage sin lokale distributør i Syd­korea og selv slå en bod op i det asiatiske land fra og med 1. januar.

»Vi åbner vores eget selskab, fordi vi vil tættere på vores kunder. Vi har fundet, at markedet har en størrelse, hvor det er væsentligt, at vi selv har en fornemmelse af, hvad der foregår, og det kan man ikke have gennem en distributør,« siger Finn Risdahl, der er underdirektør i DEIF.

»Korea er jo i dag en af verdens største skibsbygningsnationer, så rent strategisk for DEIF er det vigtigt at være til stede på et sted, der har så stort potentiale.«

Når Finn Risdahl om små 14 dage lander i Sydkorea, kan han formentlig sagtens finde nogle danskere at dele en Carlsberg med, hvis det bliver for meget med den lokale Soju-likør.

Den danske eksport til Sydkorea boomer nemlig i øjeblikket, viser eksporttal, som Dansk Industri (DI) har samlet til Berlingske. Fremgangen i 2015 alene har været på 25 procent, så der nu eksporteres for 6,9 milliarder kroner rød-hvide varer og tjenester til Sydkorea.

»Væksten i dansk eksport til Sydkorea har over det seneste år taget et ordentligt hop opad – og har ligefrem overhalet eksportvæksten i EU15-landene. Det viser, at når danske virksomheder får bedre markeds­adgang på vigtige eksportmarkeder, får det også en afsmittende og positiv effekt på eksporten,« siger Peter Thagesen, afsætnings­politisk chef i DI.

Fra slæbespor til fremgang

Sydkorea har ifølge Verdensbanken den trettende­største økonomi på kloden – lige under Australien og lige over Spanien. Det er altså langtfra et lille marked, de danske virksomheder er ved at kæmpe sig ind på, men med en samlet dansk udenrigshandel på omkring 1.000 milliarder kroner udgør Sydkorea med sine 6,9 milliarder kroner en meget lille del af det samlede eksportbillede.

Eksporten var dog helt nede på 3,9 milliarder kroner i 2010, der var det sidste år, inden EUs frihandelsaftale med Sydkorea trådte i kraft.

Danmark hang dog ganske voldsomt i slæbesporet de første år efter aftalens indgåelse, hvor den europæiske union som helhed havde noget større vækst i sin eksport end Danmark.

Så sent som i september 2014 offentliggjort DI en analyse, der viste, at Danmarks eksport til Sydkorea lå 2,2 milliarder kroner lavere, end den ville have gjort, hvis vi have fulgt det generelle europæiske væksttempo.

»Det er mit indtryk, at de store virksomheder i EU-kredsen har været relativt gode til straks at udnytte de muligheder, som aftalen gav. Men vi har mange mindre og mellemstore virksomheder i dansk erhvervsliv, og det har taget længere tid, før de er blevet opmærksomme på de samme muligheder. Det kræver massiv oplysning – en opgave, vi nok må erkende, vi undervurderede lidt,« siger Peter Thagesen til Berlingske.

»DI har siden i samarbejde med ambassaden i Seoul og Skat gennemført en række informationsseminarer rundt i Danmark for interesserede virksomheder. Det er vores oplevelse, at det har bidraget til, at flere virksomheder har fået øjnene op for aftalens muligheder.«

Sydkorea vil have maskiner

Den største eksport til Sydkorea fra Danmark er maskiner og tilbehør til industrien, som DEIF også leverer. Denne kategori har fundet sig et stabilt, højere lejde end før frihandelsaftalen, men har det ifølge Udenrigsministeriets Eksportfokus med at variere alt efter, om A.P. Møller - Maersk har placeret en ordre på nye skibe i Sydkorea.

Sådan en type ordre genererer ordrer til danske underleverandører. For DEIF vil man dog ikke lade sin koreanske skæbne afhænge af, om Esplanaden eller andre rederier for den sags skyld lægger sine ordrer i Sydkorea. Selskabet flyttet også til landet for at kunne levere måleinstrumenter til de store, syd­koreanske kraftværksproducenter – og følge den ud i verden.

»Det er ikke bare for at få markedet i Korea, det er også for at få ordrer fra det, som de koreanske producenter fremstiller. Det er med øje på, at vi kan lave en indsats lokalt i Korea, der medfører, at vi kan have en fordel uden for Korea,« siger Finn Risdahl,

»Vi har også en tro på, at det vil gavne os, at vi nu tager skridtet og etablerer et kontor. På den måde viser vi, at vi har turdet investere i landet.«