Dansk eksport af økologi er i hopla

Danmarks eksport af økologiske fødevarer, bl.a. mejeriprodukter, kød og æg, steg sidste år mere end nogensinde.

Dansk økologi er så eftertragtet på eksportmarkederne, at eksporten vil runde tre milliarder kr. allerede i næste år, vurderer Økologisk Landsforening. Fold sammen
Læs mere
Foto: Ida Marie Odgaard

Vi sælger økologiske fødevarer uden for landets grænser som aldrig før. Eksporten er fordoblet på fire år til 2,4 milliarder kr. i 2016, viser en opgørelse fra Danmarks Statistik.

Fra 2015 til 2016 steg øko-eksporten med 23 procent, og det er den største vækst nogensinde. Dansk økologi er så eftertragtet på eksportmarkederne, at eksporten vil runde tre milliarder kr. allerede i næste år, vurderer Økologisk Landsforening.



Hvad bliver der så købt? Ja tyskerne køber især dansk økologisk mælk, smør og æg, og franskmændene er vilde med økologiske skinker. Svenskerne køber specielt frugt og grøntsager, og kineserne efterspørger modermælkserstatning.

»Forbrugerne verden over køber mere og mere økologi, og det er de danske virksomheder gode til at se mulighederne i. Danmark er kendt for at være verdens førende økologiske nation, og de økologiske producenter og virksomheder er innovative og tilbyder et meget bredt udvalg af spændende økologiske kvalitetsvarer. Derfor er dansk økologi eftertragtet på både nære og fjerne eksportmarkeder,« siger Pernille Bundgaard, markedschef for eksport i Økologisk Landsforening.

Importen af økologiske varer steg med 34 procent. Økologisk Landsforening forklarer det med, at den danske produktion af primært frugt og grønt i 2016 ikke kunne følge med den voksende efterspørgsel.

39 procent af eksporten gik til Tyskland. Derefter kom Sverige med 19 procent, Kina med 12 procent og Frankrig med 8 procent.

En af de virksomheder, der venter fortsat vækst, er Danmarks største producent af økologisk kød, Friland.

»Vi sætter rekord i 2017 og venter yderligere vækst i 2018. Der kommer stadig flere økologiske producenter til, ligesom flere også udvider deres produktion. Derfor vil Friland også kunne imødekomme den voksende efterspørgsel fra eksportmarkederne i de kommende år. Det er på det tyske og franske marked, vi ser det største potentiale i øjeblikket. Men vi håber, at også Sverige, Italien, Belgien og Holland vil komme til at fylde mere i vores statistik,« siger Henrik Biilmann, administrerende direktør i Friland.