Dansk e-handel i top i EU – nu begynder et digitalt eksporteventyr

Ingen steder i EU sælger så mange virksomheder deres varer over nettet som i Danmark. Langt de fleste har dog hidtil haft fokus på at sælge til danskerne, men nu kan der være et eksportgennembrud på vej i den danske e-handel.

Danske virksomheder har frem for alt haft danskerne som mål for deres onlinesalg, men nu begynder flere og flere også at gå efter udenlandske markeder, hvor interessen for at købe på nettet også vokser – sammen med konkurrencen. Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Danske virksomheder ligger helt i top i Europa, når det kommer til at sælge via nettet. Men hidtil har langt de fleste kun haft fokus på at sælge til danskerne, og først nu er de ved at slå hul på muren ud til verden.

En analyse, som Sydbank står bag, viser, at den europæiske førsteplads målt på andelen af virksomheder, der sælger online, kan omsættes til et digitalt eksporteventyr.