Dansk e-handel flopper i udlandet

Forbrugere uden for den danske grænse søger ikke mod danske hjemmesider, men danske kunder klikker ofte varer hjem fra udenlandske onlinebutikker. Ubalance kan i sidste ende koste arbejdspladser.

Stylepit-stifterne Nicolai Kærgaard (th.) og hans fætter, Christian Kusk, satser stort for at nå de internationale kunder. Det har kostet dem millioner af kroner, og de har nu flyttet firmaets logistik til Polen. Foto: Erik Refner Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det går egentligt godt for den danske internet­handel. 72 milliarder kroner i omsætning i 2014, spår Foreningen for Dansk Internet Handel, FDIH.

Der er dog et stort men. 17 milliarder kroner bliver spenderet i udenlandske internetbutikker, mens udlændinge kun køber for tre milliarder kroner i danske internet­butikker.

»Der er simpelthen en ubalance på eksport­barometret. Det er meget kritisk for Danmark. Når vi spår frem til 2020, og hvis tendensen ikke ændres, vil danskerne bruge 170 milliarder kroner på nettet, og deraf vil 50-70 milliarder gå til udenlandske sites. Hvis vi ikke har fået vores egen eksportandel op, er der rigtig meget af dansk detailhandel, der vil gå til udlandet,« siger adm. direktør for FDIH Annette Falberg, som påpeger, at hvis ikke trenden ændrer sig, betyder det farvel til rigtig mange arbejdspladser. Og det gælder både e-handel og den fysiske detailhandel.

For ud fra FDIHs analyse ses, at Danmark er vækstet med 15 procent i e-handlen, men spørger man Annette Falberg, så svarer det til, at 14,5 procent af dem er hugget fra den fysiske detailhandel.

Annette Falberg efterspørger hjælp fra Eksportrådet, ambassader og Udenrigs­ministeriet i form af rådgivning.

»Vi skal have øjnene op for, at dansk internethandel faktisk godt kan blive et eksport­erhverv. Og hvis vi ser de muligheder, skal vi have en lille, hjælpende hånd.«

Det samme viser betalingsservice-sitet DIBS’ årlige rapport om e-handel fra 2014 foretaget af analyse­instituttet YouGov. Den bygger på interview med over 5.000 internetbrugere og viser, at 55 procent køber via udenlandske hjemmesider, fordi produktet ikke er tilgængeligt på hjemmesider herhjemme, og 61 procent vælger de udenlandske på grund af prisen.

Det nikker Benjamin Gundgaard, grundlægger og direktør af den uafhængige råd­givningsvirksomhed inden for e-handel, CustomerSense, genkendende til.

Samtidig har han længe forsøgt at give en opsang til de danske internetbutikker, når det kommer til at være bevidst om det internationale marked.

»De danske onlinebutikker har haft det godt og ret nemt. De seneste fem-seks år har de haft vækstrater på 20-40 procent om året, og det har – lidt hårdt sagt – lullet nogle i søvn,« siger han og fortsætter:

»Jeg tror desværre, at mange danske netbutikker kommer til at tabe på sigt. Der kommer nogle kæmpestore kræfter udefra, som man blandt andet ser med Zalando. Konsekvensen er, at hvis ikke de danske netbutikker enten internationaliserer eller differentierer sine butikker, så vil de nok blive presset i bund hen over de næste fire-fem år,« siger Benjamin Gundgaard.

Den danske netbutik Stylepit er en af de online butikker, som har satset stort på at nå ud til de udenlandske kunder.

Med et underskud på bundlinjen på 129,7 milioner kroner i regnskabet fra 2013/14 har det også koster dem dyrt.

»Vi har foretaget nogle store investeringer for at sikre, at vi har en platform til at kunne konkurrere med de store internationale spillere. Det største skridt er, at vi har flyttet hele vores logistik til Polen, hvor vi har lavet et kæmpestort distributionscenter på mange tusinde kvadratmeter, som gør, at vi kan levere til hele Europa rigtig hurtigt,« siger medstifter af Stylepit, Nicolai Kærgaard, som forklarer, at grunden til, at de valgte at brede sig ud, var at sikre terræn.

»Hvis udlandet vil tage lidt af vores marked, så må vi også tage fra deres,« siger han.

Nicolai Kærgaard nævner også, at man skal sikre, at man har et konkurrence­dygtigt produkt. Man skal kunne være med på priserne, når man skal ud og ramme de store internationale spillere.

Og det er lige netop humlen i det hele, mener Benjamin Gundgaard.

»Det er et stort projekt – rigtig stort. Man kommer ud på nogle markeder, der kræver lokal tilpasning og især kapital. Det kræver, at du dels har nogle produkter, der er inden for en niche, eller at du har et meget klart forretningsområde. Du skal have det rigtige »mindset«, kapitalen, organisationen, der bakker op omkring det, kompetencen og professionalisme, der gør, at du har en meget klar plan for, hvordan du vil gøre det,« siger han.

Nogle få danske onlinebrands er begyndt at tænke internationalt. Men også kun nogle få.

»Massemarkedet har slet ikke det her med i baghovedet, og det er meget, meget farligt. Du skal op på et ret højt niveau, og så skal du have en niche. Har du det, så har du bestemt også en berettigelse. Men du kan ikke starte en netbutik baseret på en standardshop i et massemarked. Det løb er kørt. Så kan man ligeså godt lade være med at starte,« siger Benjamin Gundgaard.