Dansk duo bag populær pizzakæde satser på platform for grøn matchmaking

Bagmændene bag pizzakæden Gorm’s skyder et millionbeløb i et dansk bæredygtighedsinitiativ i form af en digital platform til grøn omstilling. Platformen, der allerede indeholder 4.000 bæredygtige innovationer, skal hjælpe virksomheder med grøn omstilling ved at matche behov med innovative løsninger.

Bifrost
Green Innovation Group, stiftet af de tre iværksættere (fra venstre mod højre) Martin Petersen, Joachim Almdal og Frederik van Deurs, vil med BIFROST gøre det nemmere for virksomheder og offentlige myndigheder at blive matchet med bæredygtige projekter. Fold sammen
Læs mere

Bæredygtighed er gradvist kommet mere på dagsordenen hos virksomheder og offentlige institutioner. Det er blevet så eftertragtet, at FNs verdensmål estimeres til at udgøre en værdi på omkring 12 billioner dollar i forretningsmuligheder. Og nu skal et nyt dansk initiativ skabe et større incitament blandt virksomheder til at finde de bedste og mest innovative måder at skabe grøn omstilling på.

Initiativet, der hedder BIFROST, er skabt af Green Innovation Group, der har som formål at udbrede mulighederne for bæredygtige innovationer blandt virksomheder og offentlige myndigheder. Nu har gruppen fået en millionindsprøjtning i kapital fra duoen bag pizzakæden Gorm’s, hvilket ifølge gruppen giver gode muligheder for at videreudvikle teknologien bag BIFROST.

»Med den økonomiske støtte samt den erfaringsmæssige ekspertise kan vi fokusere på at gøre BIFROST endnu bedre,« siger Frederik van Deurs, medstifter og adm. direktør for Green Innovation Group.

Skal fungere som bro

BIFROST fungerer som en matchmaking-platform ved, at virksomhedernes behov for innovative og grønne løsninger bliver indtastet i systemets backend, der via en algoritme herefter forsøger at matche virksomheden med de bæredygtige projekter, der på bedste vis svarer til virksomhedens behov.

Ligesom med regnbuebroen i den nordiske mytologi, som BIFROST er opkaldt efter, skal platformen altså fungere som en »bro« mellem virksomhederne og de innovative projekter, der findes inden for bæredygtighed. Det er nemlig Green Innovation Groups erfaring, at der findes masser af bæredygtige innovationer med dertilhørende forretningsmodeller, men at kommuner og større virksomheder ofte har svært ved at orientere sig i markedet og finde det perfekte match. Derfor skal BIFROST sørge for at løse det problem.

»Det, som er kimen med projektet, er at skabe et bindeled mellem udbud og efterspørgsel, når det kommer til grøn omstilling og bæredygtighed,« siger Frederik van Deurs.

Ifølge Frederik van Deurs er BIFROST på blot et år vokset fra tre til 30 medarbejdere. Der er kunder i otte forskellige markeder, og der er kortlagt over 4.000 bæredygtige innovationer i systemet. Med de nylige investeringer har gruppen derfor fået et godt afsæt til at udvikle sig yderligere, siger Frederik van Deurs.

»Vi har brugt lang tid på at forstå markedet, forbrugersegmentet og teknologien, så vi kunne etablere os med BIFROST. Nu har vi pengene til for alvor at trykke speederen i bund,« siger han.

Store spillere skal skubbe

Ifølge Christian Madsen, der er medstifter af Gorm’s samt investor i Green Innovation Group, blev han sammen med sin partner, Jakob Heiberg, interesseret i BIFROST, fordi det giver store virksomheder mulighed for at være mere proaktive i forhold til bæredygtighed. For det er først, når de store spillere i erhvervslivet skubber, at den bæredygtige omstilling for alvor kan begynde, siger han.

»Vi er meget optagede af, hvad man selv kan gøre, når det kommer til klima- og bæredygtighedsspørgsmålet, individuelt såvel som forretningsmæssigt. Der tror jeg personligt på, at løsninger, der er profitable, også er dem, der rykker noget,« siger Christian Madsen.

Ifølge Christian Madsen er et af de største problemer, som innovative og bæredygtige projekter hele tiden står med, at de har en kort levetid og er dynamiske, og at det derfor er svært for virksomhederne at finde rundt i junglen af bæredygtige projekter. Her kan BIFROST hjælpe med at sætte fingeren på pulsen og for alvor få sat brændsel på innovation, så der kan komme flere af den slags projekter i fremtiden, siger han.

»Vi bevæger os også ind i et nyt område, som vi ikke helt kender. Lige nu handler det dog om at skabe et stærkt produkt og etablere sig, og så må vi se, hvad der står skrevet i stjernerne i fremtiden,« siger han.