Dansk dommer vil se en god forretning

Jurymedlem i Creative Business Cup Christian Stadil er ofte med til at vende tommelfingeren op eller ned i iværksætterkonkurrencer, og for ham er en god idé ikke nødvendigvis en god forretning.

Jurymedlem i Creative Business Cup Christian Stadil er ofte med til at vende tommelfingeren op eller ned i iværksætterkonkurrencer, og for ham er en god idé ikke nødvendigvis en god forretning. Fold sammen
Læs mere
Foto: Betina Garcia

17 knivskarpe hjerner satte sig onsdag ved dommerbordet til »Creative Business Cup« for at give deres bud på hvem, der skulle forlade Tivoli Hotel og Congress Center med guldmedaljer om halsen fra verdensmesterskabet for kreative iværksættere.

Panelet var prydet med store internationale navne som Scott Blackwell fra Microsoft, Flavia Simon fra Google, Håkan Nordkvist fra Ikea Group og ikke mindst den danske repræsentant Christian Stadil fra Hummel. For den danske iværksætterguru var der særligt ét sted, deltagerne skulle score topkarakter for at få hans stemme:

»Jeg fokuserer på den forretningsmæssige del, for det er det, jeg gør til daglig,« siger Hummel-direktøren.

»For mig handler det meget om at kigge på grundideen bag en forretning. Jeg vil kigge på, om det her er en forretningsidé, der er skalerbar, og som kan ende med at opbygge en vis omsætning og sørge for, at virksomheden kan komme til at tjene nogle penge på et tidspunkt,« siger han.

Årets jury var sat sammen på kryds og tværs af erhvervsfolk fra vidt forskellige brancher. Selv tror Christian Stadil, at hans fokus er anderledes end nogle af hans meddommeres:

»Andre vil formentlig fokusere på det kreative islæt, men for mig er kreativitet kun kreativitet, hvis det nye også skaber værdi. Det kan både være økonomisk værdi, men det kan også være social værdi,« siger Hummel-direktøren.

For ham er det vigtigt, at der er nogen, der vil købe produktet:

»Jeg skal kunne se en potentiel kundebase og forestille mig som dommer, at virksomheden derved kan komme til at tjene penge. Sekundært – eller måske ligestillet med det – skal virksomheden have det her sociale islæt, der kan skabe værdi ude i verden.«

Christian Stadil har tidligere været dommer i udlandet i forbindelse med forskellige iværksætterkonkurrencer.

Både der og i sit daglige arbejde i Hummel støder han på det samme problem igen og igen:

»Det er meget tit, at nogen har en god forretningsidé, men når man går i dybden med den, finder man ud af, at den ikke kan transformeres til at blive en rigtig forretning og skabe rigtig værdi. Dér skærer jeg hårdt igennem som dommer,« siger han.