Dansk designfirma henter kvart million på fire timer

De danske hovedtelefonproducenter AIAIAI har med stor succes kastet sig ud i crowdfunding. I løbet af få timer lykkedes det København-virksomheden at rejse mere end en kvart million kroner til et nyt trådløst produkt.

Til højre ses CEO hos AIAIAI, Frederik Jørgensen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Malte Kristiansen

Det er jo ikke altid nok bare at have en god idé. For når ideen skal forvandles til konkret produkt, melder den semitrivielle øvelse med at skaffe penge sig, og er man en mindre virksomhed, var der ret beset indtil for nylig to muligheder: Gå i banken eller find en ekstern investor.

Men så kom crowdfunding. En populær bevægelse, hvor iværksættere via stribevis af online-platforme kan pitche projekter og forsøge at lokke alm. mennesker til at skyde tilpas penge i foretagendet til, at produktet kan blive udviklet. De senere år har den alternative finansieringsform vundet stadig større indpas blandt særlig mindre og mellemstore virksomheder.

Og nu kan den danske hovedtelefonproducent AIAIAI også skrive under på, at der kan gevinst ved crowdfunding. For nylig lagde virksomheden, der holder til i Studiestræde i København, et projekt op på den vel nok mest populære crowdfundingplatform, Kickstarter.com, hvor man efterspurgte 300.000 kroner til at kunne udvikle et trådløst modul til hovedtelefoner. Og den idé kunne mange tilsyneladende se ideen med. I  løbet af fire timer var de 300.000 kr. hentet hjem, og siden er beløbet vokset til 700.000.

Alt efter hvor mange penge, brugere på Kickstarter, har skudt i indsamlingen, vil de få forskellige belønninger i produkter fra AIAIAI.

Ifølge Frederik Jørgensen, CEO hos AIAIAI, er der flere gode grunde til, at virksomheden valgte crowdfunding som finansieringsform.

»For en lille virksomhed som os, der foretrækker at være uafhængige, var det her et alternativ at benytte,« siger han.

»Udover du kan rejse de her penge, så bliver det også en lakmustest for produktet med det samme. Det er ikke et investorpitch, vi sender rundt, men derimod en beskrivelse, som brugerne med det samme skal vurdere, om de synes er tilstrækkelig god nok til, at de vil hjælpe os med at udvikle projektet. Jeg har altid været stor fan af det format,« siger Frederik Jørgensen.

For med den rejste kapital har man også fået en effektiv feedback på, at produktet - det trådløse høretelefonsæt - rent faktisk har et marked.

»Hvis kampagnen var gået vildt dårligt, så ville vi ikke alene have manglet pengene, men hvad værre var, ville vi jo også kunne konkludere, at ingen efterspørger vores produkt. På den her måde bliver ideen blåstemplet« siger Frederik Jørgensen.

AIAIAI, der har små 10 ansatte, er blandt de mindre danske lydproducenter, der har haft succes på den internationale scene. AIAIAIs produkter er kendetegnet ved, at forbrugerne kan købe hovedtelefonen i moduler - så puder, ledninger og bøjlen, der går på tværs, er adskilt, hvilket tillader kunderne at udskifte de enkelte moduler løbende. Det specifikke produkt, man rejste kapital var, er en ny bøjle, der vil gøre hovedtelefonerne trådløse.

AIAIA brød for alvor gennem lydmuren, da man tilbage i 2012 indgik en aftale med den amerikanske elektronikkæde Best Buy, der havde adgang til mere end 1.000 butikker. Effekten af den og andre distributøraftaler har dog ladet vente på sig, og AIAIAI har de senere år præsenteret regnskabet med røde bundlinjer. Ifølge Frederik Jørgensen er forventningen dog, at man går i 0 for 2015, og at 2016 ender med et overskud.