Dansk design i rivende vækst

Øget fokus på form og farve giver designbranchen kraftig vækst, og omsætningen er nu tæt på fire mia. kr.

Designvirksomheders omsætning fordelt på serviceydelser i 2006. Fold sammen
Læs mere
Foto: Danmarks Statistik
Produkternes udseende og lokalernes indretning spiller en stadigt stigende rolle, og det kan mærkes i designbranchen, hvor den samlede omsætning sidste år steg med 18 pct. til 3,9 milliarder kroner. Dermed har omsætningen i branchen været stigende siden 1991.

Størst var omsætningen - 1,2 milliarder kroner - inden for produktdesign, hvor designere for eksempel giver form og farve til brugsting. Det svarer til 31 pct. af branchens omsætning, mens indretning var den næstvigtigste serviceydelse med en andel på 30 pct. af branchens omsætning. På tredjepladsen kommer mode- og tekstildesign med en omsætningsandel på 21 pct. (se billede).

Den samlede designbranche havde i 2006 en eksport af serviceydelser på 843 mio. kroner svarende til 21 pct. af den samlede omsætning. Den største eksport findes inden for indretningsdesign, hvor 53 pct. af branchens samlede eksport stammer fra.

By Marlene Birger er ét af de danske modemærker, der har haft eksplosiv vækst i omsætningen. By Malene Birger kom ud af sit fjerde regnskabsår med en stigning i omsætningen på 40 pct. til ca. 127 mio. kr.

Ligesom i resten af branchen betyder eksporten meget. By Malene Birger henter i dag 65 pct. af omsætningen i udlandet og kan fra juli føje både Portugal og Grækenland til som nye eksportmarkeder. Designeren planlægger ydermere at åbne en flagstore i Stockholm næste år.