Dansk design er blevet prisvenligt

Krisen har sat sit spor på de danske designvirksomheder, men det er slet ikke så skidt endda. Sådan siger Christian Scherfig, direktør for Dansk Design Center, der dog også langer ud efter designbranchen, som »sagtens kan forbedre sig«.

For de der gerne vil være med på noderne designmæssigt, er der godt nyt til tegnebogen: Dansk design er blevet prisvenligt. Sådan lyder en af de konklusioner, Christian Scherfig, direktør for Dansk Design Center, drager, efter netop at have uddelt Den Danske Designpris 2010/11.

Prisen uddeles hvert andet år til danske virksomheder, der har skabt et innovativt produkt, som både er af høj æstetisk kvalitet og funktionelt. En win-win for Dansk Design Center og de vindende virksomheder, der henholdsvis får lejlighed til at understrege værdien af godt design og for virksomhederne, der kan bruge designprisen i markedsføringen af produktet.

Men uddelingen af Den Danske Designpris giver også et unikt øjebliksbillede af, hvad der rører sig i de danske designvirksomheder netop nu. Og her står en overkommelig pris altså højt på dagsordenen.

»Vi kan se, at der er et meget stort fokus på at ramme markedet på et attraktivt prisniveau. Både hos vinderne og hos de øvrige tilmeldte,« siger Christian Scherfig, der ikke er i tvivl om, at trenden er en direkte konsekvens af krisen.

»Man er meget varsom med at undgå at ramme ved siden af skydeskiven, blandt andet ved til stadighed at være brugerinvolverende i sin procestilgang. Vi kan se, at virksomhederne i langt højere grad analyserer, hvad forbrugerne efterspørger, fordi frygten for at ramme ved siden af er stor.«

Designcenterdirektøren begræder dog ikke, at de danske designvirksomheder har lagt de mest ekstravagante ideer på hylden til fordel for produkter, den almindelige forbruger også kan være med på. Tværtimod.

»Man har tidligere ikke været fokuseret nok på, hvad forbrugerne efterspørger. Simpelthen. Derfor er det dejligt, at man nu er mere lydhør over for, hvad der bliver efterspurgt.«

Udenlandske designere

Årets vindere tæller vidt forskellige produkter, som gadelampen CitySwan fra Philips, en såkaldt lystunnel fra Velux og en ny stol fra Fritz Hansen.

To af de tre nævnte produkter har dog en fællesnævner, der også gælder mange af de andre tilmeldte produkter i konkurrencen, og som kom en anelse bag på juryen: De er designet af udenlandske designere.

Danske designvirksomheder er i stigende grad begyndt at søge til udlandet, når de skal finde designere til deres løsninger og produkter. Umiddelbart skidt nyt for Danmark, vil nogen nok tænke, men hos Dansk Design Center begræder direktør Christian Scherfig ikke tendensen.

»I vores arbejde med erhvervsvirksomhederne gør vi meget ud af at vejlede dem i, hvordan de bruger design og innovation. Og vi ser hellere, at de bruger en udenlandsk designer, end at de slet ikke arbejder strategisk med design.«

At det groft sagt er irrelevant, om det er en dansk eller en udenlandsk designer, der står bag - bare det er en dansk virksomhed - er dog ikke Scherfigs eneste kontroversielle udmelding i forbindelse med uddelingen af Den Danske Designpris. Danmarks position som designnation har længe været under pres fra både de asiatiske vækstkometer og fra gammelkendte konkurrenter som Holland og England. Og efter at have kastet et blik på det bedste, de danske designvirksomheder har at byde på anno 2010, forstår Scherfig egentlig godt, at vi har svært ved at følge med.

Plads til forbedring

»Generelt er der materialet til at honorere produkter og løsninger på et højt niveau, der fortjener den fulde anerkendelse, men man ser også tilmeldte løsninger, der ikke rammer det niveau, man kan forvente af en førende designnation,« siger han og lader forstå, at der »er plads til forbedring«.

»Hvis vi afholdt prisen hvert år, ville der ikke være niveau til at holde den. Ambitionen er at hylde det bedste design, der forudsættes at være på højeste niveau, og det er der altså ikke tilstrækkeligt med materiale til nu hvert år.«

Den kan de danske designvirksomheder så gå og tygge på de næste to år, indtil det atter er tid til den hædersfulde pris.